Laatukeskus Excellence Finlandin järjestämän Vuoden laatuinnovaatio -kilpailun tavoitteena on lisätä Suomessa syntyvien innovaatioiden määrää ja kohottaa niiden tasoa sekä kannustaa suomalaisia organisaatioita laadun ja toiminnan kehittämiseen. Tunnustus myönnetään innovatiiviselle tuotteelle, palvelulle tai toimintakonseptille. Tallink Silja voitti palkinnon suurten yritysten sarjassa uudentyyppisellä 1000 Tuotekehittäjää -tuotekehityskonseptillaan, joka otti suomalaiset kuluttajat mukaan Silja Linen risteily- ja palvelutuotteen kehittämiseen.
– Arvostamme Vuoden laatuinnovaatio -palkinnon erittäin korkealle ja olemme hyvin ylpeitä siitä, että voitimme kilpailun juuri tällä konseptilla. Meille on erityisen tärkeää kehittää palveluitamme yhdessä kuluttajien kanssa ja heitä kuunnellen, jotta pystymme vastaamaan heidän tarpeisiinsa ja toiveisiinsa parhaalla mahdollisella tavalla myös tulevaisuudessa, sanoo Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults.
1000 Tuotekehittäjää -kampanja toteutettiin Silja Line -brändille syksyllä 2009, jolloin kaikkia suomalaisia kehotettiin osallistumaan Silja Linen Ruotsin-risteilyjen tuotekehitykseen testaamalla risteilyä ja antamalla siitä palautetta. Tuotekehittäjiksi haki kolmen viikon aikana lähes 57 000 suomalaista, joista Taloustutkimus Oy seuloi 1000 kanta-asiakasta, jotka edustivat kattavasti Tallink Siljan kanta-asiakaskantaa sekä 1000 henkilöä, jotka edustivat kattavasti Suomen väestöä. Silja Line tarjosi valituille tuotekehittäjille risteilyn A-luokan hytissä. Matkan jälkeen jokaista tuotekehittäjää pyydettiin antamaan palautetta risteilykokemuksen eri osa-alueista vastaamalla kyselylomakkeeseen. Vastaajat saivat myös kommentoida, ideoida ja antaa omia kehitysehdotuksia.
Useita 1000 Tuotekehittäjää -kampanjan kautta tulleita kehitysehdotuksia on jo viety läpi ja useita hankkeita on vireillä. Kampanja poiki interaktiivisen Siljan Tuotekehittäjät -blogisivuston, joka avattiin keväällä 2010. Sen välityksellä suomalaiset voivat seurata Silja Linen Ruotsin-risteilyjen tuotekehitystä ja osallistua siihen itse. 1000 Tuotekehittäjää -kampanja on siirtänyt Tallink Siljan tuotekehitysprosesseja yhä lähemmäs kuluttajaa. ”Aiomme jatkossakin kehittää tuotteitamme ja palveluitamme yhteistyössä asiakkaidemme kanssa”, sanoo Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults.
Kampanja on herättänyt kiinnostusta laajasti. 1000 Tuotekehittäjää oli mukana case-esimerkkinä Tekesin rahoittamassa Tampereen yliopiston ja VTT:n UseIn (User Involvement In Service Innovations) -tutkimusprojektissa, jossa tutkittiin käyttäjien osallistamista palveluinnovaatioprosessiin. Kampanja esiteltiin myös Työ- ja elinkeinoministeriön kysyntä- ja käyttäjälähtöistä innovaatiotoimintaa esittelevällä udi.fi-internetsivulla helmikuussa 2010.
Laatukeskus Excellence Finland myönsi Vuoden laatuinnovaatio -palkinnon nyt neljännen kerran. Tänä vuonna suurten yritysten sarjassa palkinto myönnettiin kahdelle organisaatiolle.