Tallink valitsi suomalaisen Fleetrangen palvelun operatiivisen tilannekuvan hallintaan

Tallink-konserni ja suomalainen merenkulun teknologiainnovaattori Fleetrange Oy ovat allekirjoittaneet 1.2.2018 sopimuksen, jossa Tallinkin aluksiin asennetaan Fleetrangen kehittämä IoT-palvelu operatiivisen tilannekuvan hallintaa varten. Tämä mahdollistaa reaaliaikaisen tilannekuvan jakamisen laivojen ja maaorganisaation välillä päätelaitteesta riippumatta.

– Olemme etsineet jo muutaman vuoden ajan koko varustamon kattavaa palvelua operatiivisen tilannekuvan hallintaan. Fleetrangen sovellus täyttää kaikki pääasialliset tarpeemme, kuten alusten paikannuksen, keinumisen, tuulitiedon, live-videokuvan ja tarkat sääennusteet sekä arvokkaita muita työkaluja laivojemme päälliköille. Asensimme ensin Fleetrange IoT-yksiköt Silja Symphonylle, Silja Serenadelle ja Starille. Kahden kuukauden menestyksekkään testijakson päätteeksi olemme valmiit ottamaan palvelun koko varustamon päivittäiseen operatiiviseen käyttöön. Uskomme, että Fleetrangen avulla kykenemme nostamaan entisestään erittäin korkeaa palvelu- ja turvallisuustasoamme, sanoo Tallinkin varustamotoiminnan johtaja, kapteeni Tarvo-Carlos Tuulik.

– Fleetrangen päämääränä on tarjota asiakkailleen kustannustehokkaita, reaaliaikaisia ja parhaalla asiakastuella tehtyjä ratkaisuja. Voimme nyt olla ylpeitä, että kehittämämme innovatiiviset, IoT-teknologiaa hyödyntävät ratkaisut tukevat Tallinkin liiketoimintaa päätelaitteesta, ajasta ja paikasta riippumatta. Sopimus Tallinkin kanssa on meille merkittävä virstanpylväs siltäkin osin, että samalla käynnistämme yhdessä Tallinkin kanssa tiettävästi maailman ensimmäisen tämäntyyppisen linjaliikenteen tarpeisiin kehitetyn automaattisen Fleetrange BOQA-laatujärjestelmämme laajan testauksen ja kehityksen, sanoo Fleetrangen toimitusjohtaja ja perustajaosakas Henrik Ramm-Schmidt.

Fleetrange IoT tarjoaa varustamoille ja alusten päälliköille useita erilaisia reaaliaikaisia toiminnallisuuksia, jotka tehostavat toimintaa päivittäisessä operoinnissa. Alusten reaaliaikainen paikka-, liike- ja tuulisensoritieto yhdessä kamera- tai videonäkymän kanssa komentosillalta ulos antavat varustamoille mahdollisuuksia parantaa tietoisuutta laivan senhetkisestä operatiivisesta tilanteesta. Tietoa ja kuvaa voidaan siirtää reaaliaikaisesti varustamon toisten alusten ja maaorganisaation välillä ja tarvittaessa jopa etsintä- ja pelastustoimissa (SAR) meripelastuskeskusten kanssa.

Fleetrange BOQA (Bridge Operational Quality Assurance) on varustamoille kehitetty operatiivinen laatujärjestelmä alusten päälliköiden sekä varustamon käyttöön. Järjestelmä perustuu lentoliikenteessä käytössä olevaan FOQA-metodologiaan, ja pohjautuu pitkälti sensori-, paikka- ja säätietojen automaattiseen käsittelyyn ja erilaisten tapahtumien, kuten esimerkiksi reitille ennustetun kovan tuulen tunnistamiseen. Merenkulussa BOQA-järjestelmää käytetään tunnistamaan muun muassa satamiin saapumiset ja niistä lähdöt, aikataulutarkkuus, reitille osuva haastava keli, aluksen kallistuma tai nopeuspoikkeama, äkkipysähdys, lähitilanne tai sähköjakeluhäiriö.

Jaa artikkeli