Talvimerenkulun tutkimussarjassa on juuri valmistunut neljä uutta tutkimusta. Nyt julkaistuissa tutkimuksissa tarkasteltiin laivojen kuljetuskoneistojen osissa käytettävän pallografiittivaluraudan murtolujuuden testaamista, kehitettiin laskentatapa ruoripotkurilaitteiden kohtaamille jääkuormille, mitattiin laivan kulkuvastusta jäärännissä ja etsittiin vaihtoehtoja kairaamiselle jäävallien ja -rännien vedenalaisen osan mittaamisessa.
Trafin, Liikenneviraston ja Ruotsin merenkulkuviranomaisten yhteinen tutkimussarja on ollut käynnissä jo 1970-luvulta asti.
”Talvimerenkulkuun liittyvällä, jatkuvalla tutkimuksella pyritään takaamaan, että Suomenlahdella ja Pohjanlahdella liikkuvilla aluksilla on riittävät ominaisuudet jäissä liikkumiseen ja siten liikenne on mahdollisimman turvallista ja sujuvaa”, kertoo tutkimussarjasta Trafin puolesta vastaava johtava asiantuntija Jorma Kämäräinen.
”Tutkimustuloksista saadaan usein suoraa hyötyä talvimerenkulun parantamiseen. Esimerkiksi nyt julkaistavien raporttien tuloksia käytetään suoraan suomalais-ruotsalaisten jääluokkasääntöjen kehittämisessä”, jatkaa Kämäräinen.
”Erityisesti Pohjanlahti on jäänmurron kannalta Suomen ja Ruotsin yhteinen pelikenttä ja tutkimustoiminta on jatkoa muulle hyvälle yhteistyölle. Tutkimuksesta saadaan syötteitä myös kauppalaivojen avustamisen ja jäänmurron käytännön toiminnan ohjeistukseen”, sanoo Liikenneviraston talvimerenkulun asiantuntija Helena Niemelä.