Trafi on lähettänyt jääluokkamääräysten uuden version lausuntokierrokselle ja samalla lausunnoille on lähtenyt myös määräys jääluokkien vastaavuudesta. Ehdotetuilla jääluokkamääräysten muutoksilla on tarkoitus selkeyttää nykyisiä määräyksiä. Kokonaan uutena mukaan ehdotetaan ruoripotkurilaitteiden mitoitusta koskevaa osiota. Uusittujen määräysten valmistelussa on hyödynnetty myös tutkimustietoa.
Nyt tehtyjen muutosehdotusten on tarkoitus helpottaa jääluokkamääräysten tulkintaa ja soveltamista jäävahvistettujen alusten suunnittelussa. Trafilta on toivottu myös sääntelyä helpottamaan ruoripotkurilaitteiden mitoitusta, mikä onkin otettu uutena kokonaisuutena mukaan määräysluonnokseen. Ruoripotkurilaitteiden käyttö parantaa laivan ohjailtavuutta.
”Mitkään muutokset eivät kuitenkaan tule takautuvasti voimaan, vaan koskevat vasta aluksia, joiden rakentamisesta sovitaan 1.1.2019 tai sen jälkeen. Mitään vaatimuksia ei myöskään ehdoteta tiukennettavaksi”, kertoo erityisasiantuntija Lauri Kuuliala määräysluonnoksen tavoitteista.
Jääluokkamääräyksissä määritellään jäissä liikkuvan aluksen minimikoneteho, rungon lujuus sekä koneiston ja potkurin lujuus. Jääluokkamääräyksillä pyritään siihen, että Itämerellä liikennöivillä aluksilla on riittävät ominaisuudet jäissä liikkumista varten, jotta talviliikenne olisi turvallista ja mahdollisimman sujuvaa.
Yhtä aikaa jääluokkamääräysten kanssa Trafi on lähettänyt lausuntokierrokselle uuden version määräyksestä hyväksyttyjen luokituslaitosten antamia luokitusmerkintöjä vastaavista suomalaisista jääluokista ja jääluokan vahvistamisesta eli määräyksen jääluokkien vastaavuudesta. Jääluokkien vastaavuusluetteloa on päivitetty lisäämällä siihen uusien hyväksyttyjen luokituslaitosten (DNV GL ja Croatian Register of Shipping) jääluokkamerkinnät.
Pitkäjänteinen tutkimus tuonut paljon hyötyä jääluokkamääräysten kehittämiseen
Suomen ja Ruotsin viranomaiset ovat yhdessä rahoittaneet talvimerenkulun tutkimusta yli neljän vuosikymmenen ajan. Laaja tutkimustoiminta on tuonut konkreettista hyötyä talvimerenkulun parantamiseen. Nyt esimerkiksi tutkimustuloksista on saatu suoraan hyötyä jääluokkamääräysten kehittämiseen.
”Tällä kertaa tutkimustietoa hyödynnettiin ruoripotkurilaitteiden mitoituskuormien määrittämisessä sekä terästä sitkeämmän pallografiittivaluraudan murtolujuuden uusien kriteerien asettamisessa. Pallografiittivalurautaa käytetään laivojen kuljetuskoneistojen osissa”, kertoo Kuuliala.
Määräysluonnokset jääluokista ja jääluokkien vastaavuudesta 8 viikon lausuntokierrokselle
Määräysluonnoksia voi kommentoida 9.8.2017 asti. Jääluokkamääräysten olisi tarkoitus tulla voimaan tämän vuoden loppupuolella ja ne tulisivat koskemaan vuosi voimaantulon jälkeen rakennettavia aluksia. Jääluokkien vastaavuudesta annettavan määräyksen olisi tarkoitus tulla voimaan samaan aikaan jääluokkamääräysten kanssa.
”Määräysmuutosten tarkoituksena on tehdä sääntelystä aikaisempaa sujuvampaa. Toivommekin saavamme hyviä ja rakentavia kommentteja luonnoksiin”, sanoo Kuuliala.
Nykyiset jääluokkamääräykset ovat vuodelta 2010.