Japanin suurin konttivarustamo Nippon Yusen K.K. aikoo aloittaa Tyynenmeren ylittävän liikenteen koepurjehdukset itseohjautuvilla laivoilla vuonna 2019. Kokeilun arvellaan asettavan koko varustamobisneksen suurten mullistusten eteen.
– Ensimmäisillä testimatkoilla koealus eli suurikokoinen konttilaiva on miehitetty, mutta miehistö päivystää vain meriturvallisuuden takaamiseksi, aluksen kehitystyössä mukana olevan Monohakobi Technology Instituten toimitusjohtaja Hideyuki Ando kertoo Bloombergille.
Monohakobi on Nippon Yusenin meriturvaan, energiatalouteen ja logistiikkaan keskittynyt tutkimusyksikkö.
Tokiolaisvarustamo on vain yksi peluri autonomisten laivojen kehitystyössä. Norjalaisella lannoiteyhtiö Yaralla on oma hankkeensa ja Suomessa tätä toimintaa kehittää muun muassa Rolls-Royce Finland sekä tukku muita yrityksiä.
Robottilaivojen käyttäjät tähtäävät miehistökustannusten alentamiseen ja meriturvallisuuden parantamiseen automatisaation myötä. Juuri inhimilliset virheet aiheuttavatkin suurimman osan merenkulun onnettomuuksista, ja tämä on viimeksi nähty kahden amerikkalaisen sotalaivan törmäilyissä Aasian merialueilla.
Nippon Yusen turvaa kotimaiseen teknologiaan
Japanilaisvarustamo työskentelee yhdessä tutkia valmistavan Furuno Electricin kanssa. Muita kumppaneita ovat viestintälaitteita valmistavat Japan Radio ja Tokyo Keiki.
Myös muut suuret japanilaiset konttivarustamot kuten Mitsui O.S.K. Lines ja Kawasaki Kishen Kaisha työstävät omia itseohjautuvia aluksiaan.
Sormensa pelissä on myös Japanin hallituksella, joka tutkii ja määrittelee itseohjautuvien alusten standardeja. Hallituslähteiden mukaan tavoitteena on liikennöidä 250:llä Japanissa rakennetulla robottilaivalla jo vuoteen 2025 mennessä.