Tankkereita romutetaan vilkkaammin kuin seitsemään vuoteen

Pitkään kriisissä ajelleet tankkereiden omistajat näkevät vihdoin valoa tunnelin päässä. Tankkereiden modernisaatio saa uutta kyytiä raakaöljyn kallistumisesta ja perusmetallien vakaista hinnoista, joka lisää alusten romuttamisen kannattavuutta. Aluskannan uudistamisen tarve johtuu myös IMO:n tiukentuvista päästörajoituksista.

Singaporessa toimivan laivameklariyhtiö Banchero Costan tutkimusjohtaja Ralph Leszczynski kuitenkin huomauttaa, että laivanvarustajien ei kannata vielä nuolaista ennen kuin tipahtaa.

– Tankkeribisnes on nyt suvantovaiheessa ja vasta alkamassa toipua vuosikymmenen kestäneestä lamasta, jonka aikana rahtitasot ja -volyymit putosivat vuoristoradan tyyliin,
Leszczynski hillitsee buumia odottelevia.

Hänen ja neljän muun Reutersin haastatteleman analyytikon mielestä tankkerivarustamoiden liiketoiminnot pysyvät haastavina ainakin vuoden 2019 toiselle puoliskolle asti.

Laivojen romuttaminen saa vauhtia

Tänä vuonna alusten romuttaminen ainakin seitsemän vuoden huipputasolle. Tammi-huhtikuussa aluksia on myyty naulatehtaille jo 10,3 miljoonan dw-tonnin edestä eli lähes yhtä paljon kuin koko viime vuoden aikana, jolloin laivoja romutettiin 11,2 miljoonan dw-tonnin verran.

– Vuonna 2016 määrä oli vieläkin vähäpätöisempi eli vain 2,5 miljoonaa dw-tonnia romutettuja laivoja, meklarifirma Poten & Partnersin tankkerianalyytikko Erik Broekhuizen sanoo.

Hänen mukaansa öljymaiden Opec-järjestön pitkään jatkuneet tuotannon rajoitukset alkavat pikku hiljaa väistyä. Kasvuun kääntyvä raakaöljyn tuotanto lisää myös uusien suurten tankkereiden kysyntää, ja vallankin isoja vanhoja vlcc-aluksia on viime aikoina romutettu ahkerasti.

IMO vaatii myös tankkereilta puhtautta

Merenkulkujärjestö IMO:n tiukentuvat päästörajoitukset vaikuttavat koko maailman kauppalaivastoon, ja tietenkin myös tankkeriarmadoihin, Banchero Costan Leszczynski huomauttaa.

Tankkerilaivastojen omistajat ovat aina ennen turvautuneet hiljaisina aikoina alusten muuttamiseen kelluviksi varastoiksi. Analyytikoiden mielestä tämä vaihtoehto on pidätellyt intoa uusiin alusinvestointeihin.

Nykyään romuteräksen hinta esimerkiksi maailman suurimmilla teräsmarkkinoilla Kiinassa on vuoden aikana kaksinkertaistunut. Hintojen nousu on tehnyt vanhojen laivojen romuttamisesta yhä houkuttelevamman vaihtoehdon.

Vanhoja tankkereitaan ovat hiljattain romurannoille lähettäneet erityisesti intialainen tankkerivarustamo Essar Shipping ja oslolainen Frontline, joka onnistui juuri romurahoilla kohentamaan alkuvuoden tulostaan.

Tankkeritonnsito nuorentuu monella tapaa

Merialojen konsulttiyhtiö Drewryn tilastojen mukaan aluksia romutetaan entistä nuorempina. Tämä vuoden alkuneljänneksellä romualusten keski-ikä on pudonnut 19,5 vuoteen, kun se koko vuoden 2017 aikana oli keskimäärin 22 vuotta.

Suurin osa romuttamoista sijaitsee yhä Bangladeshissä ja Intiassa, vaikka myös Pakistan on palannut romubisnekseen puolentoista vuoden mittaisesta pannasta päästyään. Laivanromuttamot ovat heikoilla työoloillaan ja olemattomilla ympäristösatsauksillaan herättäneet vastustusta vallankin EU-maiden lainsäätäjien keskuudessa.

Banchero Costan Leszczynski arvelee maailman tankkeritonniston kasvavan tänä vuonna 3,3 prosentin tahtia. Viime vuonna kasvu oli 4,6 prosenttia ja 5,8 prosenttia vuonna 2016.

– Tankkereiden rahtihinnat piristyvät tulevien vuosien romutusinnon kanssa käsi kädessä. Jos romuttaminen jatkuu vahvana, odotamme rahtien kääntyvän nousuun vuoden 2019 loppupuoliskolla, Drewryn analyytikko Rajesh Verma aprikoi.

Lähde: www.reuters.com

Jaa artikkeli