Antverpenissa pääkonttoriaan pitävä Euronav, joka on maailman suurin listattu raakaöljytankkerivarustamo, teki toisella vuosineljänneksella 39 miljoonan dollarin nettotappion, kun luku vuotta aiemmin oli ollut vain 12,5 miljoonaa dollaria. Liikevaihto supistui 98.1 miljoonan dollariin 104.6 miljoonasta.
Toimitusjohtaja Paddy Rogders totesi katsauksessa, että tonniston liikatarjonta painaa edelleen rahtitasoa alas, mutta alhaiset rahdit olivat johtaneet myös vanhan tonniston vilkkaaseen romuttamiseen: 31 VLCC- ja 16 Suezmax-tankkeria oli myyty romuksi ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.
Kysyntäpuolella ei katsauskaudella ollut ongelmia ja OPEC-maiden öljyn tuotannon lisäys oli vielä parantanut tilannetta. Toisaalta kauppapoliittiset tekijät lisäsivät epävarmuutta tulevaisuuden näkymien suhteen.
Euronavin mukaan varustamojen olisi pitäydyttavä uudisrakennusten tilaamisesta, jotta positiiviset taustatekijat johtaisivat rahtitason nousuun. Tulossa olevat uudet ymparistömääräykset, jotka koskevat painolastivesiä ja rikkipäästöja ilmakehään luultavasti kannustavat varustamoita jatkamaan vanhentuvan kaluston romuttamista.
DHT Holdingsin tappio syveni
Oslossa pääkonttoriaan pitävän DHT Holdingsin toisen vuosineljänneksen tappio syveni 28.2 miljoonaan dollariin vuoden takaisesta 9.2 miljoonasta ja liikevaihto supistui 34.4 miljoonaan dollariin 59.6 miljoonasta. Yhtiö on rahdannut 60% VLCC-kapasiteetistaan loppuvuodeksi keskimäärin 21.100 dollarin vuorokausivuokraa vastaan.
Luku on reippaasti parempi kuin spot-rahtien tämän vuoden tähän astinen keskiarvo, joka oslolaisen Arctic Securities-pankkiiriliikeen mukaan on 9.410 dollaria vuorokaudessa.
Koko viime vuoden keskiarvo oli 22.702 dollaria ja vuoden 2016 vastava luku 42.341 dollaria, käy ilmi Arcticin maanantaina julkaisemasta uutiskirjeestä. Rahdit on laskettu Persian lahdelta Kiinaan.
Reilun 20.000 dollarin taso on merkittävä, koska se vastaa suunnilleen VLCC-tankkerien käyttökustannuksia (cash break even). Niinikään oslolaisen Frontline-yhtiön mukaan sen VLCC:t tarvitsevat 22.700 dollaria vuorokaudessa saavuttaakseen tämän tason.
Arcticin mukaan Persianlahdelta Kiinaan koskevien VLCC-spot-rahtien taso on noussut 14.476 dollariin eli 57,8 prosenttia viimeisen kuukauden aikana. Tavanomaisesti “hiljaisen” kauden puitteissa tapahtuva rahtitason vahvistuminen ennakoi suhdannenousua.
Tuotetankkereiden osalta tilanne on haasteellisempi: LR1 rahtien keskitaso on laskenut 23,5% viimeisen kuukauden aikana, 2.263 dollariin, Arctic toteaa.
DS Norden teki ison liiketappion
Tanskalainen DS Norden, joka operoi seka tuotetankkereita etta bulkkereita, kertoi sen tankkereiden tehneen kahdeksan miljoonan dollarin liiketappion (EBIT) toisella neljanneksella, kun vuotta aiemmin voitto oli ollut kolme miljoonaa dollaria.
Yhtiö kuvasi markkinatilannetta “erääksi haastavimmista vuosikymmeneen”, koska parin viime vuoden aikana tonniston tarjonta oli kasvanut reippaasti. Myös rahtien kysynnässä oli ilmennyt haasteita, etenkin Etelä-Amerikassa. Loppuvuodesta yhtiö ennakoi vielä vaikeaa, mutta ensi vuoden kuluessa rahtitason pitäisi sen näkemyksen mukaan parantua.
Brittilais-tanskalaisen Torm-yhtiön mukaan tuoterahdit laskivat toisen neljänneksen kuluessa – toisin kuin mitä oli tapahtunut VLCC-rahtien kohdalla.
Nordenin mainitseminen ongelmien lisäksi Torm totesi osavuosikatsauksessaan, etta Alframax/LR1-tyyppisiä tankkerita oli siirtynyt tuoterahtipuolelle, koska myös raakaöljyrahdit olivat erittäin alhaisia. Tämä oli heikentänyt tuoterahteja entisestään.
Torm toisen neljänneksen nettotappio syveni 8.9 miljoonaan dollariin viime vuoden vastaavan ajankohdan 1.6 miljoonasta. Liikevaihto kuitenkin kohosi hiukan, 163.3 miljoonaan dollariin vuotta aikaisemmasta 157 miljoonasta.
Teksti Kari Reinikainen