Terveiset Hollannin messuilta; Konttibisnekseen uusia innovaatioita

Amsterdamin Intermodal Europe – messut esittelivät vilkkaasti ennen kaikkea konttibisneksen uusia innovaatioita. Ja RAI-konferenssikeskuksessa pidetyn expo:n perusteella niitä riittää, myös perinteisten 20 ja 40 – jalkaisten konttien osalta. Päivän avainsanoja ovat erilaiset muuntoratkaisut. Kiinalaiset hallitsevat markkinoita, mutta piristävän omaleimainen messuosasto markkinoi suomalaisen Langh Cargo Solutions:n kuljetusratkaisujen ohella myös Langh Tech:n kehittämää laivojen uusinta ympäristöteknologiaa.  

Amsterdamin Intermodal Europe – messut esittelivät vilkkaasti ennen kaikkea konttibisneksen uusia innovaatioita. Ja RAI-konferenssikeskuksessa pidetyn expo:n perusteella niitä riittää, myös perinteisten 20 ja 40 – jalkaisten konttien osalta. Päivän avainsanoja ovat erilaiset muuntoratkaisut. Kiinalaiset hallitsevat markkinoita, mutta piristävän omaleimainen messuosasto markkinoi suomalaisen Langh Cargo Solutions:n kuljetusratkaisujen ohella myös Langh Tech:n kehittämää laivojen uusinta ympäristöteknologiaa.

Vaikka kontti kuljetusmuotona on tuttu ja turvallinen; varsin standardisoitu tuote, Intermodal Europe – messujen perusteella konttien jatkokehittely ja digiajan uudet sovellutukset avaavat yhä uusia ovia konttibisnekseen.

Titanilta löytyy arktisia konttiratkaisuja

Yleisiä trendejä alalla ovat uusiokäyttö, muunneltavuus, erityisvaatimuksiin vastaaminen ja jopa koko kontin pakkaaminen pienempään tilaan. Liiketaloudellisesti voisi todeta äärimmäisen kilpaillun alan nykypäivän valteiksi perinteisen tehokkuus- ja volyymiajattelun sijaan ’avaimet käteen’ – tyyppisiä erikoisratkaisuja yhä vaativammille asiakkaille.

Vice president Raiden Fan, Heikocontainers

Konttituotanto kiinalaisten käsissä

Yleisesti silmiinpistävää 28.-30.11 pidetyillä messuilla oli kiinalaisten länsimainen ote ja näkyvyys alan markkinajohtajana. Konttien tuotanto, trading-kauppa ja välitystoiminta kaikissa muodoissaan on ollut jo pidempään varsin kiinalaisissa käsissä. Tuore uutinen kertoo kiinalaisen konttijätin, Cosco Shipping – laivayhtiön, jopa syrjäyttäneen tanskalaisen Maersk:n maailman suurimman konttivarustamon paikalta. Kuitenkin volyymien ohella kiinalaisyhtiöiden vahva trendi on olla markkinajohtajina myös konttien muunneltavuudessa.

Operatiivinen johtaja Emily Liu, Heikocontainer

Kiina myös erikoiskonttien kehityksen kärjessä

Konttialalla on selvästi edelleen yleistymässä ajatusmalli, jossa kontti toimii eräänlaisena alustana asiakkaan sovelluksille, joissa vain mielikuvitus asettaa rajat. Esimerkkeinä liikkuvat konttorit, eristetyt asuntokontit leirioloihin, erillisillä ovilla erotetut kolmen lämpötilan kontit tai vaikkapa kalanjalostuskontti tuotantolaitoksiin.

Yksi messuilla esittäytynyt alan johtavia kiinalaistoimijoita on Qindaossa toimiva QCSC (Qingdao CIMC Special Reefer Co), joka on yhteistyössä isäntäyhtiönsä CIMC:n (China International Marine Containers) kehittänyt 170 erityyppistä konttiratkaisua tuotantoon 20 eri tuotesarjassa. Innovatiivisuudesta kertoo yli 130 patentoitua ratkaisua kehitysprosessin aikana.

Turkkilainen Sigma panostaa muuntokontteihin

Suomalaista räätälöityä osaamista

Kotimaastakin löytyy ilahduttavan korkeatasoista konttien muutostarpeisiin räätälöityä osaamista. Oulun seudulla majaansa pitävä ylikiiminkiläinen Conlog Oy on yksi Suomen puolustusvoimien hovihankkijoita varsin pitkälle vietyjen erityisrakenteiden sijoittamisessa kontteihin. Joskus ankarakin ilmasto, liikuteltavuus sekä puolustusvoimien toimintaympäristö tekevät kontista sekä erittäin käytännöllisen että samalla haasteellisen tukialustan armeijan moninaisiin käyttötarkoituksiin; vaikkapa pienoisvoimalaitoksista maastoutettaviin komentokeskuksiin. Langh Group:n messuosastolla piipahtaneen Conlog:n myyntijohtaja Kari Kajulan näkemys kiteyttää osuvasti kontin edut moneen muuhun kuljetusmuotoon verrattuna. Mutta samalla muistuttaa asiakkaan erityisvaatimuksista standardituotteeseen nähden.

-Puolustusvoimat on vaativa asiakas, ja konttien on täytettävä aivan eri luokan vaatimuksia rakenteiden ja varustelun osalta. Toisaalta halutaan pitää kiinni siitä, että esimerkiksi konttikengät kulmissa sopivat standardeihin. Nykyisen digiajan mahdollistamia jopa konttikohtaisen on line – seurannan mahdollistavia tracking-toimintoja meidän asiakkaamme ei ehkä tuotteisiinsa asenna, Kajula sanoo.

Teksti ja kuvat Mikko Laitinen

 

Jaa artikkeli