Hiljattain vesille laskettu Totalin uudisrakennus valmistuu Hudong-Zhonghua Shipbuildingin telakalla Shanghaissa vuonna 2020, jonka jälkeen alus alkaa bunkrata muun muassa CMA CGM:n yhdeksää rakenteilla olevaa konttilaivaa Pohjois-Euroopassa. Totalin ja marseillelaisen varustamon kymmenvuotinen bunkkerisopimus käsittää 300 000 LNG-tonnin tankkaukset joka vuosi.
Totalin ensimmäinen ja vielä nimeämätön bunkkerialus on 135 metriä pitkä ja se kykenee liikkumaan hyvin satamissa, jotta kaasun tankkaus sujuu turvallisesti laivalta laivaan -menetelmällä.
Tähän mennessä suurimmat LNG:n bunkkerilaivat ovat Nauticorin operoima 7 500 kuution säiliöllä varustettu m/t Kairos ja Shell Shipping & Maritimen isännöimä m/t Cardissa, jonka kaasutankin tilavuus on 6 500 kuutiometriä. Japanilaisen MOL:n tytäryhtiö Indah Singa Maritime rakennuttaa parhaillaan 12 000 kuutiometrin bunkkerilausta.
Edelleen rakenteilla on 8 500 kuution LNG-bunkkerilaiva ENN Energy Holdingsin käyttöön ja 6 000 kuution alus Eesti Gaasille. Virolaisten alus tulee Itämerelle ja se rakennetaan Damen Yichang Shipyardin telakalla Kiinassa.
Totalilla on vahva ote LNG-markkinoista
LNG-bisneksissä Total on maailman toiseksi suurin yksityinen toimija, yhtiö sanoo nettisivuillaan. Vuonna 2018 ranskalaisyhtiö myi 22 miljoonaa tonnia LNG:tä, mutta tuotannon arvellaan kasvavan 40 miljoonaan tonniin vuonna 2020. Tällä heltiää kymmenen prosentin siivu nesteytetyn kaasun maailmanmarkkinoista.
Totalin tuotantolaitokset sijaitsevat Angolassa, Arabiemiraateissa, Australiassa, Egyptissä, Nigeriassa, Norjassa, Omanissa, Qatarissa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa. Ranskalaisten maailmanlaajuisista LNG:n bunkrauksista vastaa yhtiön itsenäinen liiketoimintayksikkö Total Marine Fuels Global Solutions.
Kansainvälinen energiajärjestö IEA arvioi, että LNG:n käyttö liikenteen polttoaineena kasvaa jopa 14 prosentin vauhdilla vuosien 2016-2022 välisenä aikana. Luokituslaitos DNV GL:n tietojen mukaan viime huhtikuussa merillä seilasi 154 LNG-käyttöistä laivaa ja rakenteilla oli 146 kappaletta.