Nesteytetty maakaasu (LNG) tuo uusia yhteistyömuotoja Itämeren satamien välillä. Se on hyvä alusta kehitystyölle satama-alalla. Uudet innovaatiot virkistävät kaikkia, sanoo Turun Sataman toimitusjohtaja Christian Ramberg.
Turku sai LNG:stä osansa, kun sitä polttoaineena käyttävä Viking Grace aloitti liikenteen vuosi sitten. Tulevaisuuden laivaliikennettä ja alueen teollisuutta palvelevan LNG-tuontiterminaalin rakentamisesta on solmittu esisopimus Gasum Oy:n kanssa, ja tavoitteena on aloittaa nesteytetyn maakaasun jakelu terminaalista vuoden 2015 aikana.
– Turku on Helsingin ja HaminaKotkan ohella Suomen tärkeimpiä matkustaja- ja suuryksikkösatamia. Turun alueesta muodostuu liikennekeskus, jossa eri liikennemuodot yhdistyvät tehokkaasti toimivaksi logistiseksi kokonaisuudeksi. Tämä merkitsee käytännössä sitä, että Turun Sataman takamaata on koko Suomi, Ramberg sanoo.
Modernilla satamalla on edellytykset kehittyä mittavaksi jakelukeskukseksi, jonka alueena olisivat koko Skandinavia, Pohjois-Eurooppa ja Venäjä. Pääpaino on hänen mukaansa edelleen matkustajaliikenteessä, yksikköliikenteessä sekä logistiikassa.
Turun alue on Skandinavian liikenteen keskus Suomessa, ja tämän aseman saavuttamisessa Turun Satamalla on ollut keskeinen rooli.
Pansion sataman kehittäminen on myös edistynyt suunnitelmien mukaisesti. Alueelle on tarkoitus lähivuosina rakentaa uutta logistiikkatilaa.
– Turku on perinteisesti toiminut porttina Eurooppaan. Turun satama on ydinalue Pohjolan Kolmiossa, keskeisessä Euroopan Unionin TEN (Trans European Network) -hankkeessa. Turun kautta kulkeva E18-tie muodostaa uuden, kiinteän yhteyden Skandinavian, Pietarin ja muun Venäjän välille, Ramberg sanoo.