Uusi alus Lundqvistin varustamolle

Ben Lundqvist, vd för Lundqvist Rederierna i Mariehamn, som genom North Sea Shuttle Company Limited, ett dotterbolag till Rederiaktiebolaget Hildegaard inom Lundqvistgruppen, nyligen har beställt ett sjätte fartyg från Sumitomo Heavy Industries Marine & Engineering Co av samma typ som redan levererade Estrella och Alfa Baltica. Denna option har man haft sedan kontraktsteckningen för systerfartyg nummer fem i somras.
Hur kommer det sig att ni beställer ytterligare ett fartyg?
– Huvudsakligen är det för att hålla oss med modernt tonnage. När den här tankern levereras 2018 kommer vissa av våra fartyg att vara betydligt äldre. De två äldsta fartygen i flottan är byggda 1998.

Ben Lundqvist, vd för Lundqvist Rederierna i Mariehamn, som genom North Sea Shuttle Company Limited, ett dotterbolag till Rederiaktiebolaget Hildegaard inom Lundqvistgruppen, nyligen har beställt ett sjätte fartyg från Sumitomo Heavy Industries Marine & Engineering Co av samma typ som redan levererade Estrella och Alfa Baltica. Denna option har man haft sedan kontraktsteckningen för systerfartyg nummer fem i somras.

Hur kommer det sig att ni beställer ytterligare ett fartyg?

– Huvudsakligen är det för att hålla oss med modernt tonnage. När den här tankern levereras 2018 kommer vissa av våra fartyg att vara betydligt äldre. De två äldsta fartygen i flottan är byggda 1998.

Kommer ni alltså att avyttra något av era äldsta fartyg när nybyggnadsprogrammet är klart?

– Det har vi inte bestämt, men det skulle förvåna mig om vi har de två äldsta kvar när de två sista levereras. Lite hoppas vi att kunna utöka flottan också, vi har fyra nybyggen på gång och nio fartyg i flottan idag. På senare tid har vi hållit oss runt sju, åtta fartyg, så en liten ökning ser vi nog fram emot.

Är det beställarens marknad för sådana här fartyg?

– Jag får inte uppge fartygets pris, men jag kan säga så mycket att det pris vi nu har kommit överens om är lägre än det vi kom överens om i somras.

Hur ser marknaden för aframaxfartyg ut just nu?

– Just nu ser den ledsam ut, den är ingenting att hurra för alls. Både i Nordvästeuropa och Medelhavet så är aframaxraterna synnerligen deprimerande. Men det sista nybygget leveras i slutet av 2018 så det ligger tre år fram i tiden.

Var har ni era fartyg för närvarande?

– Vi har två fartyg i Svarta havet/Medelhavet och sju fartyg i Nordvästeuropa.

Text Pär-Henrik Sjöström

Jaa artikkeli