Uusia laivoja tulossa Eurooppaan koillisväylän kautta

Maailman suurimpiin konttilaivavarustamoihin lukeutuva Maersk Line päätti tänä vuonna lähteä liikkeelle koillisväyläkokeiluun. Varustamo on rakentaa Kiinassa seitsemän jäävahvistetun 3.600 TEU:n konttilaivan sarjaa, joista yksi Venta Maersk on ottanut kalatuotelastin Vldivostokista ja on parhaillaan matkalla kohti Bremerhavenia ja Pietaria, jonne sen odotetaan saapuvan syyskuun lopulla.

Pohjoisen Meritien avustustoiminnasta vastaava Atomflot on raportoinut, että sen atomijäänmurtaja 50 Vuotta Voitosta on juuri saattanut konttilaivan Itä-Siperian mereltä Laptevin merelle 11 solmun nopeudella.

Suomalaisen ESL Shippingin kaksi uutta LNG-käyttöistä bulkkilaivaa, Haaga ja Viikki ovat myös tulossa kaukoidästä rakentajatelakalta pohjoista reittiä kohti Suomea, otettuaan ensin lastit Japanista Itämerelle. Haaga on parhaillaan lähestymässä Beringin salmea.

ESL Shippingin kolmas laiva supra-bulkkeri Arkadia on kesän aikana tehnyt matkoja Pohjois-Kanadan Baffinin saarelle noutamaan Baffinland Mining Companyn rautamalmia Euroopan satamiin.

Sovcomflot on rakentamassa parhaillaan kuuden laivan sarjaa LNG-käyttöisiä 114.000 tdw jäävahvistettuja ECO-Aframax-tankkereita mm. Itämeren liikenteeseen Hyundain Samhon telakalla. Ensimmäinen näistä aluksista valmistui jo kesällä Shellin rahtaukseen. Sarjan toinen alus,  Lomonosov Bridge, luovutetaan telakalta tämän kuun lopussa ja varustamo suunnittelee senkin tuomista koillisväylän kautta Itämerelle. Varustamo kertoo yllättävästä hankaluudessa Koreassa bunkrauksen suhteen – laki kieltää siellä myymästä LNG:tä vientiin ja sen takia matkaan ei ehkä päästä kaasua polttamalla.

Jaa artikkeli
Paroc Banneri