Varustamobarometri 2013 – Myönteinen suhdannekäänne näkyvissä

Tuoreen Varustamobarometrin mukaan merikuljetusmarkkinoiden suhdannetilanne on hieman kohentunut viimeisen 12 kuukauden aikana ja tulevaisuudennäkymät ovat viimein muuttuneet myönteisempään suuntaan.

Shortsea Promotion Centre (SPC) Finlandin 11. varustamobarometrilla kartoitettiin varustamoalan ylimmän johdon näkemyksiä merikuljetusten ja varustamoalan kehityksestä. Odotettavissa olevan suhdanteiden ja kuljetuskysynnän myönteisen käänteen ohella myös Suomen meriliikenteen tuonnin ja viennin ennustetaan kääntyvän lievään kasvuun. Kilpailutilannetta kuvaava tunnusluku on negatiivisin koko barometrin historiassa.

Merikuljetusrahtien hinnat ovat koko varustamobarometrin ajan heilahdelleet melkoisesti. Viime 12 kuukauden aikana rahtien hinta on ollut laskeva. Puolet vastaajista arvioi hintojen pysyvän ennallaan seuraavalla tarkasteluajanjaksolla ja kolmannes uskoo hintojen nousevan jonkin verran.

Polttoaineen hinta kääntymässä jälleen nousuun

Polttoaineen hinta on vastaajista neljänneksen mukaan laskenut jonkin verran ja noin kolmanneksen mukaan noussut jonkin verran. Myönteinen kehitys ei kuitenkaan vastaajien mukaan tule jatkumaan, vaan ennusteen mukaan bunkkerin hinnan odotetaan seuraavan vuoden aikana nousevan. Varustamon liikevaihdossa on nähtävissä sama suuntaus kuin yleisessä suhdannetilanteessa; kolme vuotta jatkuneen laskusuhdanteen ennakoidaan kääntyvän nousuun.

Varustamoiden kapasiteetin käyttöaste on parantunut merkittävästi kuluvalla tarkastelujaksolla ja positiivisen kehityksen ennakoidaan jatkuvan myös tulevalla jaksolla. Merkittävin kasvun ja kehittymisen este on varustamoiden mukaan talouden yleinen epävarmuus.

Varustamot valitsevat vähärikkisen polttoaineen 

Varustamoilta tiedusteltiin, mitä polttoaineita tai teknologioita ne aikovat ottaa käyttöön noudattaakseen kiristyviä rikkipitoisuusrajoja. Ylivoimaisesti suurin osa eli 88 prosenttia vastaajista valitsi vaihtoehdokseen 1.1.2015 alkaen MGO:n (marine gas oil), jonka rikkipitoisuus on 0,1 %. Vain 13 prosenttia vastaajista uskoi käyttävänsä tuolloin rikkipesuria.

Moottorin muuttamista siten, että nesteytetyn maakaasun eli LNG:n käyttö polttoaineena on mahdollista, uuden LNG-käyttöisen aluksen hankkimista tai muuta vaihtoehtoista keinoa ei uskonut käyttävänsä yksikään vastanneista varustamoista.

Vuonna 2020 vastaajat uskovat käyttävänsä monipuolisemmin eri sopeutumiskeinoja. Vähärikkisen polttoaineen ja rikkipesurien ohella LNG-käyttöisiä aluksia että bioöljyä uskoo käyttävänsä lähes kolmannes vastaajista. Tiukentuvat säädökset eivät kuitenkaan ole saaneet vastanneita varustamoita harkitsemaan toimintansa siirtämistä SECA-alueen ulkopuolisille alueille.

Euroopan varustamot samoilla linjoilla

Suomalaiset ja muut eurooppalaiset varustamot pitkälti samoilla linjoilla

ESN, the Way Forward –hankkeen tulosten mukaan eurooppalaisten ja suomalaisten varustamojen sopeutumiskeinot tuleviin rikkisäädöksiin ovat melko yhteneväiset. Erona oli se, että LNG näyttäisi olevan eurooppalaisten varustamojen kohdalla jonkin verran enemmän käytetty vaihtoehto jo vuonna 2015, kun suomalaiset varustamot uskovat käyttävänsä LNG:tä samassa laajuudessa vasta vuonna 2020.

Jaa artikkeli