Merikuljetusmarkkinoiden suhdanteita kuvaava toteutuneen kehityksen saldoluku laski vuoden 2010 huippuarvosta 110 pistettä ja muuttui negatiiviseksi 35 pisteellä. Prosenttitarkastelun perusteella suhdanteiden heikkeneminen on ollut kuitenkin lievää. Ennuste osoittaa suhdannetilanteen vielä hieman heikkenevän.
Ennusteen saldoluku on -20. Puolet vastaajista arvioi, että suhdannetilanne säilyy ennallaan seuraavan 12 kuukauden aikana, mutta noin kolmannes arvioi, että suhdanteet heikkenevät edelleen hieman. Nopeasta suhdannekäänteestä huolimatta suhdannetilanteen ei ennakoida olevan seuraavan vuoden aikana niin vaikea kuin kausilla 2/08 ja 1/09.
Myös varustamojohtajien arviot talouden osatekijöiden kehityksestä merenkulkualalla näyttäisivät osoittavan, että taloudellinen tilanne ei muodostu yhtä huonoksi kuin vuoden 2008 syksyllä alkaneen yleismaailmallisen laman aikana.
Valtaosa vastaajista (60 %) katsoo, merikuljetusmarkkinoiden kysyntä pysyy ennallaan seuraavan 12 kuukauden aikana.
Rahtihintojen kehitystä mittaava saldoluku ei ole ollut positiivinen vuoden 2008 ensimmäisen kauden jälkeen. Rahtihintojen arvioitiin laskeneen viime kaudella, mutta rahtihintaennusteen mukaan laskeva hintakehitys pysähtyy.
Suomen vienti- ja tuontikuljetusten kasvun ennustetaan kuitenkin pysähtyvän ja kuljetusmäärät kääntyvät saldoluvulla mitattuna lievään laskuun.
Laivapolttoöljyn eli bunkkerin hinta kallistui kauden 2011 aikana voimakkaasti ja hinnan odotetaan nousevan edelleen.
Varustamotoimintaa rajoittavista kasvun esteistä merkittävimpänä pidettiin taloustilanteen yleistä epävarmuutta. Kilpailun lisääntyminen ja huono hintakehitys rajoittavat myös kasvua.
Rikkipäätös aiheuttaa liikennemuotosiirtymää
Rikkidioksidipäästöjen vähentämiseksi voidaan laivoissa käyttää yhtenä vaihtoehtona rikkipesureita. Ainoastaan noin kolmannes vastaajista katsoi, että pesurien asentaminen aluksiin olisi varustamon kannalta todennäköinen vaihtoehto IMO:n sääntöjen noudattamiseksi.
Vähärikkisen polttoaineen korkeasta hinnasta johtuen 63 prosenttia vastaajista arvioi, että merikuljetuksista tapahtuu siirtymää muihin kuljetusmuotoihin. Siirtymä suuressa mittakaavassa maantiekuljetuksiin olisi EU:n liikennepoliittisten päämäärien vastaista.