Varustamofuusioiden laiva jätti taiwanilaiset rannalle

Muun maailman konttivarustamoiden keskittyessä Taiwanin varustamot ovat pysytelleet ylpeästi itsenäisinä, vaan eivät omillaan. Evergreen, Yang Ming ja Wan Hai eivät ole lähteneet fuusioiden tielle, ja nyt merialan yritysjärjestelyt näyttävät ajaneen kolmikon ohi.

Muun maailman konttivarustamoiden keskittyessä Taiwanin varustamot ovat pysytelleet ylpeästi itsenäisinä, vaan eivät omillaan. Evergreen, Yang Ming ja Wan Hai eivät ole lähteneet fuusioiden tielle, ja nyt merialan yritysjärjestelyt näyttävät ajaneen kolmikon ohi.

Taiwanilaisten valinnat eivät todellakaan ole jääneet vailla seuraamuksia. Kiinalaisten ja japanilaisten yritysjärjestelyt ovat pudottaneet taiwanilaisten sijoituksia Aasian varustamopiireissä ja osuuksia kansainvälisessä konttiliikenteessä.

Jättivarustamo Evergreen Marine Corporation käy tästä kelpo esimerkiksi. Vielä vuosi sitten yhtiöllä oli Aasian suurin konttitonnisto, mutta kiinalaisten ja japanilaisten viime aikojen yritysjärjestelyt ovat kertaheitolla pudottaneet taiwanilaisyhtiön maanosan kolmanneksi suurimmaksi toimijaksi.

Itsenäinen tai ei, edes Evergreen ei pärjää omillaan. Se on tarvinnut valtion 1,9 miljardin dollarin tukipakettia vain pysyäkseen pinnalla. Evergreenin ongelma on nyt se, että se ei enää ole kenellekään kiinnostava kumppani. Maerskin ja muiden ajama fuusioiden laiva lähti jo, Bloomberg kirjoittaa.

Rahdinantajat tyytyväisiä, osakkeenomistajat eivät

Toisen ison taiwanilaisen Yang Mingin tase on taasen niin huono, että sen kanssa yhdistyminen tuskin toisi Evergreenille mitään etuja. Puolta pienemmän Yang Mingin viiden vuoden ajalta keräämät tappiot ovat 1,2 miljardia dollaria eli lähes kaksi kertaa suuremmat kuin Evergreenillä.

Lisäksi molemmat varustamot kyntävät niin syvässä velkakierteessä, että kahden köyhän liitosta ei varmasti heru kummallekaan pikaista apua.

Itse asiassa taiwanilaisten menettelytavat muistuttavat elokuussa konkurssiin menneen korealaisen Hanjinin toimintaa. Taiwanilaiset konttilaivat ovat hoitaneet kuljetuksia kotimaan rahdinantajien ehdoilla eivätkä ne tässä innossa ole liiemmin huolineet osakkeenomistajien tarpeista.

Kolmikon ainoa poikkeus on Wan Hai Lines, joka on rajoittanut tappioitaan toimimalla vain heikommin kilpailluilla Aasian sisäisillä reiteillä.

Pienellä ja alueellisella, mutta hyvin hoidetulla Wan Hailla on takanaan vain kolme tappiollista kvartaalia viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana. Selvää on, että tämä varustamo on kaikkein vähiten innostunut fuusioitumaan kotimaisten kilpasisartensa kanssa.

Hongkong näyttää jäävän viimeiseksi oljenkorreksi

Evergreenin vaihtoehdoksi jää katsoa Hongkongiin, jossa sikäläinen Orient Overseas International saattaisikin olla oivallinen fuusiokumppani.

Evergreen operoi 189 konttialuksella ja Orient Overseas 97 aluksella. Yhdessä näiden laivastojen kuljetuskapasiteetti olisi 1,57 miljoonaa teuta eli vain hiukkasen pienempi kuin kiinalaisella Coscolla (1,58 miljoonaa teuta).

Sitä paitsi Evergreen ja Orient Overseas kuuluvat jo samaan Ocean Alliance -liittoumaan, joten niiden yhteistyön ei edes luulisi olevan liian vaikeaa. Allianssin muut jäsenet ovat Cosco ja ranskalaisjätti CMA CGM.

Aasian kiharaisia varustamokuvioita sekoittaa vielä sekin, että perheyhtiönä Orient Overseas kuuluu miljardööri Tung Chee-hwan valtapiiriin. Asiantuntijoiden mukaan Pekingin pillin mukaan toimiva Tung ei ehkä panisi paljonkaan hanttiin, jos Cosco koputtelisi Orientin ovella tarjous mielessään.

Ja mikäli Evergreen aikoo estää tämän kuvion, sillä alkaa olla jo kiire toimia.

https://www.bloomberg.com/gadfly/articles/2016-12-05/a-lesson-from-beyonce-on-taiwan-shipping-s-perilous-straits

Jaa artikkeli