Varustamojen pulma: liikaa aluksia, liian vähän rahteja

Kiinan kasvun hidastuminen on ajanut rahtivarustamot eloonjäämiskamppailuun. Tonnistoa on rahteihin nähden liikaa, ja tämä kuristaa eritoten lainarahoilla toimivia omistajia. Rahtihinnat ovat pudonneet ennennäkemättömän matalalle tasolle. Vielä 2000-luvun puolivälissä varustamot odottivat Kiinan talouden puskevan eteenpäin jotakuinkin kymmenen prosentin vuosivauhdilla.

Näissä jatkuvan kasvun odotuksissa varustamot tilasivat ennätysmäärän kuivarahtialauksia. Afrikan kiertävien Capesize-alusten tilaukset lähes tuplaantuivat vuoden 2008 jälkeen. Viime vuonna näitä aluksia oli kansainvälisessä liikenteessä 1 655 kappaletta. Samana vuonna Kiinan kasvui tyrehtyi heikommaksi kuin 25 vuoteen.

Kiinan kasvun hidastuminen on ajanut rahtivarustamot eloonjäämiskamppailuun. Tonnistoa on rahteihin nähden liikaa, ja tämä kuristaa eritoten lainarahoilla toimivia omistajia. Rahtihinnat ovat pudonneet ennennäkemättömän matalalle tasolle. Vielä 2000-luvun puolivälissä varustamot odottivat Kiinan talouden puskevan eteenpäin jotakuinkin kymmenen prosentin vuosivauhdilla.

Näissä jatkuvan kasvun odotuksissa varustamot tilasivat ennätysmäärän kuivarahtialauksia. Afrikan kiertävien Capesize-alusten tilaukset lähes tuplaantuivat vuoden 2008 jälkeen. Viime vuonna näitä aluksia oli kansainvälisessä liikenteessä 1 655 kappaletta. Samana vuonna Kiinan kasvui tyrehtyi heikommaksi kuin 25 vuoteen.

Veristä kilpailua bulkkirahdeissa

Hiilen ja muun bulkkitavaran kuljetukset ovat vähentyneet, ja nykyään varustamot kilpailevat lähes verissä päin kaikista mahdollisista rahdeista, uutisoimisto Bloomberg http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-03-10/too-many-boats-for-too-little-cargo-leaves-shippers-high-and-dry kirjoittaa.

Clarkson Institute ennustaa hiilen ja rautamalmin kuljetusten supistuvan tänä vuonna toista vuotta peräjälkeen. Näiden teollisuuden tärkeimpien raaka-aineiden merikuljetukset ovat viimeksi laskeneet kahtena perättäisenä vuonna 1990-luvun lopussa.
Selvää on, että kehitys aiheuttaa huimia tappioita kansainvälisille rahtivarustamoille. Aikarahtauksesta saadut tulot ovat kadonneet, kun kukaan ei näissä oloissa tarvitsee lisää tonnistoa.
Käyttö- ja rahoituskustannukset mukaan laskien varustamojen tappiot kipuavat keskimäärin 14 000 dollariin päivässä Capesize-luokan alusta kohti, Bloombergin analyytikot ynnäilevät.

Alushinnat pudonneet, pörssiarvot haihtuneet

Tonnistoa on vaikeaa muuttaa rahaksi, koska alusten hinnat ovat romahtaneet. Vuonna 2014 tyyppillinen Capesize-uudisrakennus maksoi 65 miljoonaa dollaria, mutta nyt sellaisen hinta on 35 miljoonaa dollaria.
Lainarahoilla tonnistojaan kartuttaneille omistajille tämä aiheuttaa vakavia finanssipulmia.
Samaan tahtiin ovat pudonneet bulkkivarustamoiden osakekurssit. Clarkson Institute arvee, että viiden suurimman rahtivarustamon markkina-arvosta on puolessa vuodessa sulanut kokonaista 1,3 miljardia dollaria.
Vastavirtaan on kulkenut vain taiwanilainen Wisdom Marine Lines Co., joka on onnistuneesti tilannut energiaa säästäviä aluksia japanilaisilta telakoilta, Jin Sun Securitites Investment Consultingin analyytikko Yukai Tsai huomauttaa.

Naulatehtailla luvassa kiireitä

Asiantuntijoiden mukaan varustamoille ei jää pian muita vaihtoehtoja kuin romuttaa aluksiaan.
Viime vuonna maailman romuttamot käsittelivät ennätyksellisesti 85 rahtialusta.
Oslossa toimiva Clarksons Platou Securitiesin analyytikko Herman Hildan arvelee, että Capesize-aluksia pitää romuttaa vielä 340 alusta ennen kuin varustamojen tulot palautuvat normaalitasoille.

Jaa artikkeli