Euroopan komissio teki syksyllä aloitteen perustaa korkean tason työryhmä: ”European Sustainable Shipping Forum”, avustamaan EU:n komissiota löytämään kustannustehokkaita ja yhtenäisiä ratkaisuja rikkidirektiivin täytäntöönpanoon.
– Merenkulkufoorumi on tärkeä elin vaikuttamaan komission merenkulkupolitiikkaan, koska se antaa pääsyn suoraan komission virkamiehille, jotka vastaavat käytännön toteuttamisesta sekä mahdollisista tukijärjestelmien suunnitteluista, sanoo Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Olof Widén.
– Foorumi tarjoaa myös mahdollisuuden löytää parhaiten toimivat ratkaisut ja vähentämään tilanteita, joissa on vallinnut ylioptimismia liittyen uuteen teknologian toiminnallisuuteen, ja joissa ei riittävän tarkasti ole huomioitu, kuinka suuret vaikutukset päätöksillä tulee olemaan käytännössä.
Alkuperäisesti Suomen Varustamoille ei myönnetty edustusta foorumissa ainutlaatuisesta tietämyksestään huolimatta, hankittu toiminnasta alueella joka kärsii eniten rikkidirektiivistä. Tämä edustettavuuden vähättely johtui suuresta määrin siitä että hakemuksia oli paljon toimijoita, joilla on suuremmat kauppalaivastot.
Euroopan komission ja varustamoyhdistyksen välillä pidetyssä kokouksessa, jonka euro-parlamentaarikko Nils Torvalds kutsui koolle, sovittiin kuitenkin että merenkulunfoorumin työryhmiin tullaan kutsumaan lisäksi kaksi jäsentä: Kari Pihlajaniemi Viking Linelta ja Bernt Bergman Suomen Varustamot ry:stä.
– On tärkeää, että merenkulkuelinkeino ja EU:n komissio lähestyvät toisiaan niin, että saadaan aikaan päätöksiä, jotka hyödyttävät sekä ympäristöä että Euroopan merenkulun toimintaedellytyksiä. Merenkulkufoorumi on hyvä elin siihen ja europarlamentaarikko Nils Torvalds on toiminut tärkeänä oven avaajana Brysselissä, päättää Olof Widén.
Kari Pihlajaniemi Viking Linelta kutsuttiin EU:n merenkulkufoorumin LNG käyttövoimateknologia-työryhmään, ja Bernt Bergman Suomen Varustamot ry:stä kutsuttiin EU:n merenkulkufoorumin rikinpuhdistustyöryhmään.