Venäjän pohjoinen merenkulku on tyytyväinen siitä, että tuulen suunnan muuttuminen ajaa vanhinta ja paksuinta kiintojäätä Pohjois-Amerikkaan päin. Tiedemiesten mukaan ilmiö johtuu ainakin osittain kiintojään sulamisesta ilmaston lämpenemisen myötä. Joka tapauksessa tämä helpottaa venäläisten alusten kulkua Koillisväylällä.
Vallankin LNG-kuljetukset helpottuvat Jamalin niemimaalta jopa Aasiaan päin. Tätä aiotaan kokeilla vuoden lopussa.
Tähän saakka Arktikalla liikennöivät varustamot ovat kiinnittäneet lähes kaiken huomionsa siihen, että jäiden oheneminen Pohjoisnavan ympäriltä avaa uusia merireittejä Atlantin ja Tyynenmeren välillä. Sen sijaan jään ikää, tuulen suuntia tai merivirtoja ei ole huomioitu lähes ollenkaan.
Yhdysvaltain pohjoisia meriä tutkivan NOAA:n johtaja Jeremy Mathis pitää selviönä sitä, että muuttuneet tuulen suunnat putsaavat juuri Venäjän pohjoisia rantoja jäistä vapaiksi.
Ensimmäinen LNG-tankkeri kävi Jamalilla maaliskuussa
Jäätä murtava LNG-tankkeri Christophe de Margerie avasi Jamalin kaasukaupan viime maaliskuussa purjehtiessaan Sabettan terminaaliin. Alus on ensimmäinen Sovcomflotin eli SCF:n tilaama 2,1 metrin paksuista jäätä murtamaan kykenevä LNG-alus. Varustamo on tilannut korealaiselta Daewoon telakalta 15 vastaava LNG-tankkeria.
Suomalaisen Aker Arctic Technology -jäälaboratorion suunnittelujohtaja Kari Laukka kuitenkin toppuuttelee varustamoja luottamasta liikaa pohjoisiin merireitteihin, koska hänen mukaansa jäätilanteet Arktikalla vaihtelevat vuodesta toiseen paljon, Reuters kirjoittaa.
http://www.reuters.com/article/us-climatechange-arctic-idUSKBN1AR1A3