Venäläisen M/T Christophe de Margerien viime viikkoinen visiitti Jäämeren rannalla sijaitsevaan Sabettaan merkitsee samalla ensi-iskua Pohjoiskalotin kuljetuspaletissa eli korkeiden panosten logistiikkapelissä. Tankkerin käynti on lähtölaukaus kaasun ja raakaöljyn kuljetusten väistämättömälle kasvulle Arktikalla.
Ensi vaiheessa juuri energiayhtiöt ovat kiinnostuneita Koillisväylän avaamisesta kaupalliseen käyttöön. Kaiken keskellä sijaitsee Jamalin niemimaa ja Sabetta, joka alueen ainoana syväsatamana kykenee käsittelemään Christophe de Margerien tapaisia 80 000 tonnin aluksia.
Myös kiinalaiset silmäilevät ahnaasti Jamalin niemimaan ja ympäröivien merialueiden öljy- ja kaasuvaroja. Lng-tankkerin matka Jamalilta esimerkiksi Shanghaihin kestää Beringin salmen kautta 18 vuorokautta, kun perinteinen reitti Suezin kanavan läpi vie ainakin 32 päivää, Reuters kijoittaa.
Alueelle perustettu Yamal LNG -kaasukonsortio näkee päämarkkinoidensa sijaitsevan juuri Aasian maissa kuten Japanissa, Kiinassa ja Etelä-Koreassa.
Näillä näkymin lng:n tuotanto Jamalilla alkaa lokakuussa. Hanketta vetää venäläisyhtiö Novatek ja muita omistajia ovat ranskalainen Total, kiinalainen CNPC sekä säätiö nimeltä Silk Road Fund.
Neitsytmatka mursujen ja valaiden seassa
M/T Christophe de Marguerien neitsytmatkalla ei kuljetettu lng:tä, vaan alusta koeajettiin paikoin ankarissa jääoloissa. Tankkeri on nimetty Totalin entisen pääjohtajan mukaan, joka kuoli Moskovan lentokentällä 2014 hänen yksityiskoneensa törmättyä lumiauraan.
Aluksen rakentaneen korealaisen Daewoo Shipbuildingin mukaan jäävahvistettu alus kykenee selviytymään 2,1 metriä paksuista kiintojäistä. Sabettaan uudisrakennus tuli purjehdittuaan ensi Koreasta Afrikan ympäri Eurooppaan, Reutersin tankkeridatasta ilmenee.
Aluksen omistavan Sovcomflotin mukaan tankkereiden purjehduskausi Arktikalla on lyhyt, sillä se kestää vain heinäkuusta syyskuuhun. Asiaansa uskova Yamal LNG on tilannut Daewoolta 15 samanlaista lng-tankkeria.
Christoph de Margerie ei suinkaan ole ensimmäinen Sabettassa käynyt tankkeri. Alueella on jo vieraillut myös muita Euroopasta lähteneitä lng-laivoja.
Ympäristöväki ja sotilaat huolissaan
Arktikan herkkä luonto on erittäin haavoittuvainen esimerkiksi raskaan polttoöljyn vuodoille jäiden seassa, ympäristöjärjestöjen edustajat huomauttavat.
Ympäristöjärjestö WWF:n Venäjän öljy- ja kaasuntuotantoa valvova asiamies Aleksei Knizhnikov korostaa sitä, että vilkastuva meriliikenne häiritsee väistämättä mursujen ja valaiden kaltaisia eläimiä.
WWF:n porukka ei ole ainoa Jamalin lng-virroista houlestunut taho. Myös sotilaita askarruttaa Venäjän lisääntyvä läsnäolo Arktikalla. Asiaan otti viimeksi kantaa Yhdysvaltain puolustusministeri James Mattis, joka arvosteli venäläisten Akrtikalla ottamia ”aggressiivisia askeleita.”
Venäjän presidentti Valadimir Putin ei juuri arvostelijoista piittaa. Hän seurasi Christophe de Margerien kiinnittymistä Sabettan terminaaliin videolta ja kutsui matkaa ”suureksi tapahtumaksi Arktikan merenkulun avaamisessa.”
http://www.reuters.com/article/us-novatek-lng-putin-idUSKBN1712K6