Verkkokaupan osuus kasvaa

Kengät, vaatteet tai varaosat maailman pääsatamista kuluttajan kotiovelle. Itellan kattava toimitusketju tarjoaa kuljetuksen ja varastoinnin lisäpalveluineen.

Verkkokaupalla menee hyvin. TNS Gallup Oy:n mukaan Suomessa verkkokauppa kasvoi 10 prosenttia vuonna 2013 ja 9 prosenttia vuonna 2012. Tutkimuksen mukaan esimerkiksi kolmessa vuodessa kenkien verkko-ostokset lisääntyivät 60 prosenttia.

– Verkkokauppa ja kaupankäynnin yleinen sähköistyminen muuttaa merkittävästi kaupan toimialan rakenteita ja alan logistiikkaa, toteaa Itella Logistics Oy:n johtaja Juha Koskinen. Hän vastaa yhtiön kansainvälisistä lento-, meri- ja maantiekuljetuksista.

Kattava toimitusketju tarjolla

– Merikuljetuksen lisäksi voimme tarjota asiakkaillemme tullauksen, varastoinnin lisäpalveluineen sekä Suomen kattavimman kuljetusverkoston Itellan omana palveluna.
Koskisen mukaan toimitusketjun ketjuttaminen useille alihankkijoille lisää raja-aitoja ja siten sisältää aina riskejä.

– Jos asiakas haluaa kauttamme myös varastopalveluja, toimitukset koordinoidaan suoraan kyseisen palveluvaraston kanssa, jonka jälkeen varasto hoitaa lähetysten purkamisen, siirron varastopaikalle, keräilyn kauppiaiden tilausten mukaan sekä toimitukset tilaajille kotimaassa.

– Varastomme palvelevat kaikkia toimialoja, kuten juoma-, päivittäistavara-, sisustus-, vaate- ja varaosakauppaa.

Erityisesti verkkokauppiaille suunnatut palvelukokonaisuudet kattavat sekä tavaran fyysisen käsittelyn että verkkokauppaan liittyvien informaatiovirtojen hallinnan.

– Merirahti-yksikkö hoitaa merikuljetukset eri varustamoiden linjaliikenteessä olevilla, määrätyllä reitillä ja aikataululla kulkevilla konttialuksilla, kertoo Itella Logistics Oy:n kansainvälisten merikuljetusten operatiivinen päällikkö Elina Törmä.
– Merirahti-yksikkö hoitaa merikuljetukset eri varustamoiden linjaliikenteessä olevilla, määrätyllä reitillä ja aikataululla
kulkevilla konttialuksilla, kertoo Itella Logistics Oy:n kansainvälisten merikuljetusten operatiivinen päällikkö Elina Törmä.

– Osana kattavia kuljetus- ja varastopalveluja Itella Logistiikka tarjoaa monipuolisia lisäpalveluja, kuten tuotteiden uudelleen pakkausta ja vaatteiden viimeistelypalveluja.

Merikuljetukset voidaan ohjata myös suoraan muissa Itella-maissa sijaitseviin palveluvarastoihin, jotka toimivat samalla konseptilla.

– Kuljetusvolyymimme merirahdin osalta ei ole kovin suuri tällä hetkellä. Tulevaisuuden odotukset, verkkokaupan kasvusta johtuen, ovat sitä vastoin erittäin korkeat, kertoo Itella Logistics Oy:n kansainvälisten merikuljetusten operatiivinen päällikkö Elina Törmä.

Konttiliikennettä jokaiseen maanosaan

Itella Logistiikalla ei ole omia aluksia, vaan se toimii merikuljetuksissa rahdin välittäjänä.

– Emme kuljeta meritse bulkkitavaraa, vaan ainoastaan kontteja kaikkiin maanosiin.

Valtaosa merikuljetuksista suuntautuu Euroopan ulkopuolisiin maihin, koska Itella hoitaa suurimman osan Euroopan sisäisistä kuljetuksista kumipyöräliikenteen avulla.

– Tosin viime vuosien aikana Itellan Euroopan sisäinen konttiliikenne on kasvanut. Esimerkiksi Portugali, Espanja ja Turkki kuuluvat maihin, joihin kuljetetaan säännöllisesti meritse kontteja.
Merirahti-yksikkö hoitaa merikuljetukset eri varustamoiden linjaliikenteessä olevilla, määrätyllä reitillä ja aikataululla kulkevilla konttialuksilla.

– Käytämme eri varustamoiden palveluja ja pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme optimaalisesti parhaimmat kuljetusajat ja luotettavat aikataulut, toteaa Törmä.

– Viime aikoina yleistyneet säätilojen yllättävät tai voimakkaat muutokset, kuten taifuunit, hurrikaanit sekä niistä aiheutuvat myrskyt vaikuttavat valtamerialusten ja feeder-liikenteen aikatauluihin ja sitä kautta valitettaviin aikataulumuutoksiin.

Itellan konttiliikenteen pääsatama Suomessa on Vuosaari.

– Palvelemme Kotkan sataman kautta Itä-Suomen ja Rauman sataman välityksellä Länsi-Suomen asiakkaitamme. Pohjois-Suomen kuljetusten tärkein satama on Oulun satama, sanoo Koskinen.

Itella hakee kasvua verkkokaupasta

Sähköisen viestinnän kasvu vähentää postinjakelua. Itella panostaa verkkokaupan palveluihin ja logistiikkaketjuun.
Kaupan ja viestinnän sähköistymisen seurauksena perinteisen kirje-, posti- ja mainosjakelun määrä vähenee.
– Pitkäaikaisen ennusteemme mukaan niiden jakelu vähenisi 50 prosentilla vuosikymmen loppuun mennessä, toteaa Itella Logistics Oy:n lento-, meri- ja maantiekuljetusten johtaja Juha Koskinen.

– Esimerkiksi Aasiassa Itellan konttiliikenteen pääsatamat ovat Shanghai, Yantian ja Ningbon, kertoo Itella Logistics Oy:n kansainvälisistä kuljetuksista vastaava johtaja Juha Koskinen.
– Esimerkiksi Aasiassa Itellan konttiliikenteen pääsatamat ovat Shanghai, Yantian ja Ningbon, kertoo Itella Logistics Oy:n kansainvälisistä kuljetuksista vastaava johtaja Juha Koskinen.

Muutos on tapahtunut kuitenkin ennustettua nopeammin. Itella-konsernin vuoden 2013 tulos ennen veroja painui tappiolliseksi 2,4 miljoonaa euroa, kun vielä vuonna 2012 voittoa kertyi 31 miljoonaa. Merkittävin syy kehitykseen oli Itellan mukaan perinteisen postijakelun väheneminen.
Itella on kehittänyt monen vuoden ajan kuljetus-, varastointi- ja jakelupalveluitaan.
– Tänä päivänä kahdeksassa maassa toimiva Itella Logistiikka työllistää noin 6 670 työntekijää ja sen liikevaihto oli viime vuonna 842,3 miljoonaa euroa.
– Tarjoamme Suomessa varastoneliöitä 350 000 m2 ja kaikissa toimintamaissa yhteensä yli 900 000 m2. Suomessa yhtiön kuljettamien rahtilähetysten määrä vuonna 2013 oli yli 2,7 miljoonaa ja kansainvälisiä rahtilähetyksiä oli noin 750 000.
Vuoden 2012 lopulla Itella julkaisi uuden strategian, joka muuttaa konsernin painopistettä perinteisestä postinjakelijasta entistä monipuolisemmaksi logistiikkatoimijaksi.
– Uuden, vuoteen 2020 ulottuvan strategiamme mukaan kehitämme toimintaamme entistä enemmän verkkokaupan, pakettivirtojen, varastoinnin ja tavarajakelun hallintaan, korostaa Juha Koskinen.

Täysiä kontteja ja kappaletavaraa

Konttiliikenteen syöttöliikenne Suomesta tapahtuu feeder-aluksilla, jotka rahtaavat kontit Hampurin, Rotterdamin, Bremenhavenin ja Antwerpenin satamiin. Esimerkiksi Aasiassa Itellan konttiliikenteen pääsatamat ovat Shanghai, Yantian ja Ningbon.

– Asiakkaitamme ovat niin suuret kuin pienet yritykset. Palvelumme kattaa kaikki maailman suurimmat valtamerisatamat ja tarjoamme kuljetusreitit täysille konteille ja kappaletavaralähetyksille, kertoo Koskinen.

Hänen mukaansa täysien konttien (FCL, Full Container Load) ja pienempien kappaletavaralähetysten (LCL, Less Than Container Load) kuljetusajat kohteesta riippuen ovat
3–8 viikkoa.

Merirahti palvelee asiakkaitaan Itella Logistiikan oman verkoston kautta, joka käsittää Skandinavian ja Baltian maat sekä Venäjän. Muilla mantereilla, kuten Aasiassa toimitaan paikallisen edustajaverkoston kautta.

Suomessa Tuusulan Jusslassa sijaitsevan merirahti- ja huolintayksikön palveluksessa työskentelee 15 merikuljetusten ammattilaista. Asiakkaille nimetään aina oma yhteyshenkilö.
Itellan merikuljetusten vienti- ja tuontiasiakkaiden toimialat poikkeavat toisistaan.

– Vientiasiakkaamme koostuvat hyvin erilaisista yrityksistä, joihin kuuluvat muun muassa metalli-, konepaja- ja elintarviketeollisuuden yrityksiä, täsmentää Koskinen.

– Tyypillisiä tuontiasiakkaitamme ovat esimerkiksi vähittäiskaupan, huonekalujen, tekstiilien ja kenkien maahantuojat.

Kansainväliset merirahdit, Itella

Kuljetusvaihtoehdot koon mukaan

– Täydet kontit (FCL)
– Kappaletavaralähetykset (LCL)
– Ostajan keräilykontit ja
– Euroopan konttikuljetukset

Lisäarvopalvelut

– Lämpötilakontrolloidut lähetykset
– Projektikuljetukset
– Kolmansien maiden välinen liikenne (Cross Trade)
– Turvalliset tullaus- ja huolintapalvelut
– Vaarallisten aineiden kuljetus
– Asiakaskohtaiset ratkaisut

Aasian konttihinnat vuoristorataa

Elina Törmän mukaan Aasian tuontiliikenteen hintataso saattaa vaihdella voimakkaasti sesonkien mukaan.

– Esimerkiksi vuonna 2013 kiinalaisten kansallispäivä, Golden Week, aiheutti hintapiikin rahtihintoihin ja muutoksia linjaliikenteen aikatauluihin samoin kuin kiinalaisten uusi vuosi, joka tänä vuonna oli tammikuun lopussa.

– Kun puolestaan volyymit ovat laskusuunnassa, varustamot päivittävät rahtihintoja jopa viikon välein markkinatilanteen ja kapasiteetin mukaan. Aasian ja Euroopan välisen liikenteen 40-jalkaisen kontin rahtihinta voi vaihdella kalenterivuoden aikana 1 500 ja yli 3 000 dollarin välillä.

Koskisen mukaan sitten, kun hinnat ovat painuneet pohjaan, ne saattavat nousta kerralla 500–1000 dollaria/kontti. Vientiliikenteessä konttien rahtihinnat käyttäytyvät paljon tasaisemmin.
Ruuhkasesonkien lisäksi hintoja heilauttelee kova kilpailu, mitä on lisännyt myös kontteja kuljettavien valtamerialusten jatkuvasti lisääntynyt kuljetuskapasiteetti.

– Vielä vuonna 2005 kaikki valtamerialukset olivat alle 10 000 TEU:n aluksia. Tänä päivinä suurimmat valtamerialukset ovat Maerskin Triple E-alukset, jotka ovat kooltaan yli 18 000 TEU:ta. Tämän kokoluokan alukset liikennöivät Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä, toteaa Törmä.

Varustamot pyrkivät Törmän mukaan parantamaan alusten kannattavuutta optimoimalla niiden polttoaineen kulutusta, minkä seurauksen konttialukset ajavat alhaisella nopeudella.

– Esimerkiksi konttien kuljetusajat Kaukoidän pääsatamista ovat tästä syystä pidentyneet viime vuosien aikana huomattavasti, mikä on haaste muun muassa sesonkituotteille.

Turvallisuusmääräykset työllistävät

Jatkuvasti kiristyvät turvallisuusmääräykset heikentävät EU-ulkopuolisen liikenteen sujuvuutta.

– Esimerkiksi viennissä USA:han laivattavien vientikonttien sisältö, laivaaja ja lastauspaikka tulee ilmoittaa USA:n viranomaisille 48 tuntia ennen valtamerialuksen lähtöä.

Turvallisuusmääräykset aiheuttavat Juha Koskisen mukaan ylimääräistä työtä ja kustannuksia, jotka siirtyvät viime kädessä viejien ja tuojien maksettavaksi.

Jaa artikkeli