”Viikki ja Haaga pienentävät merkittävästi asiakkaidemme kuljetusketjun ympäristöpäästöjä ja lisäävät toimitusten joustavuutta uuden aluskoon myötä. Olemme ylpeitä, että tämä innovatiivinen ja energiatehokas alus tulee liikennöimään Suomen lipun alla”, kommentoi ESL Shippingin toimitusjohtaja Mikki Koskinen.
Sisaralus Haagan tavoin Viikki suuntaa telakalta kohti Japania, josta se saapuu raaka-ainelastissa Itämerelle arviolta lokakuun lopussa. Molempien alusten suunnitelmana on suunnata kohti Itämerta Pohjoisen merireitin eli Koillisväylän kautta, mikä lyhentää merimatkaa Panaman kanavan kautta kulkevaan reittiin verrattuna liki kolme viikkoa ja pienentää näin merkittävästi matkan ympäristövaikutuksia. Koillisväylän käyttäminen vähentää päästöjä yli 40 prosenttia Panaman kautta kulkevaan reittiin verrattuna. Koillisväylän käyttö on mahdollista vain noin kaksi kuukautta alkusyksystä, kun reitti on jäävapaa.
”Valmistuneet uuden sukupolven alukset ovat hyvä esimerkki siitä, miten Aspo vastuullisena omistajana pyrkii toiminnallaan hidastamaan ilmastonmuutosta. Alusten pohjoinen reitti Koillisväylän kautta on konkreettinen osoitus ilmastonmuutoksen vaikutuksista, mutta samalla myös uusista liiketoiminnan mahdollisuuksista. Jäävahvistettujen alusten osuus maailman kauppa-aluksista on marginaalinen.Kaikki ESL Shippingin noin 50 alusta ovat vahvasti jäävahvistettuja ja meillä on erinomaista osaamista, joka mahdollistaa toiminnan arktisella alueella.”, kommentoi Aspo Oyj:n toimitusjohtaja ja ESL Shippingin hallituksen puheenjohtaja Aki Ojanen.
Uudisrakennushanke on osa EU:n osittain rahoittamaa Bothnia Bulk -projektia, jonka tavoitteena on päivittää olemassa oleva Luulajan, Oxelosundin ja Raahen välinen merireitti aiempaa ympäristöystävällisemmäksi. Uusien alusten lisäksi ympäristöpäästöt pienenevät satamissa maasähkön saatavuutta kehittämällä. Alukset on suunniteltu Deltamarinilla Suomessa ja eurooppalaisten laitetoimittajien osuus on noin 60 prosenttia.