Viking Line julkaisi tänään toimintakatsauksen ajalta tammikuu-syyskuu 2023.
Matkustajamäärä konsernin aluksilla oli raportointikauden aikana 3 818 810 matkustajaa (3 726 104). Kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 35,2 prosenttia (37,2 %). Konsernin rahtimäärät olivat yhteensä 93 565 yksikkökuormaa (87 408). Rahtimarkkinaosuus oli arviolta 16,7 prosenttia (14,4 %). Kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 29,0 prosenttia (32,9 %). Väheneminen johtuu suurelta osin Kapellskär-Mariehamn lyhytreitin lopettamisella.
– Rahtiliikenteen kysyntä liikennöintialueella väheni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna lähialueemme epävarman taloudellisen kehityksen vuoksi. Tästä huolimatta kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä kasvoi, tulostiedotteessa todetaan.
Odotukset ylittyivät
– Vuoden kolmas neljännes on ylittänyt odotukset, joten koko vuoden ennuste on yhä hyvä. Matkustaja- ja rahtimäärät ovat kasvaneet edelleen alusten vähentyneestä määrästä huolimatta, samalla kun suunnitellut myyntihinnat on saavutettu. Polttoaineiden hinnat ovat laskeneet asteittain, mutta ne ovat edelleen hyvin korkeat verrattuna aikaan ennen pandemiaa ja Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa, toimitusjohtaja Jan Hanses toteaa tulostiedotteessa.
– Monet kesälomakauden lähdöt myytiin loppuun hyvissä ajoin etukäteen. Suuri kysyntä johtui osittain lähimatkailun suosiosta niin Suomessa kuin Ruotsissa, osittain Pohjoismaihin suuntautuvan kansainvälisen matkailun elpymisestä.
– Vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana aluksillamme matkusti 3,8 miljoonaa matkustajaa. Käyttöaste on ollut hyvä kaikilla aluksilla. Turun, Ahvenanmaan ja Tukholman välillä liikennöivillä Viking Gracella ja uudella Viking Glorylla on ollut runsaasti matkustajia. Markkinaosuutemme tällä reitillä oli yli 73 prosenttia vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana.
Saaripoikkeusta tarvitaan
– Vuodesta 2024 lähtien liikenteemme kuuluu päästökauppajärjestelmän piiriin. Tästä aiheutuu meille lisäkustannuksia, joihin voimme keskipitkällä aikavälillä sopeutua vain osittain jatkamalla energiatehokkuustyötä. Fossiilittomia polttoaineita ei ole saatavissa sellaisina määrinä tai sellaiseen hintaan, joka olisi taloudellisesti kannattavaa, Jan Hanses sanoo.
– Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välistä liikennettä koskeva määräaikainen saaripoikkeus päästökauppajärjestelmästä on näin ollen perusteltua ottaa käyttöön, sillä siirtymää fossiilittomiin polttoaineisiin ohjaa silloin päästöoikeuksien kustannusten sijaan vaihtoehtoisten fossiilittomien polttoaineiden saatavuus. Saaripoikkeuksen käyttöönotto ei merkitse tinkimistä päästövähennystavoitteistamme. Päinvastoin kohdistamme säästyneet kustannukset jatkuvaan työhön, jolla edistämme fossiilittomiin polttoaineisiin siirtymistä ja parannamme energiatehokkuutta.
Vaula Aunola