Laivan ravintoloiden kahvinporoista syntyy puutarhamultaa ja paistorasvoista biopolttoainetta

Viking Linella on pitkät perinteet kierrätyksessä. Tänä vuonna alkanut kahvinporojen keräys puutarhamullan raaka-aineeksi on tuore esimerkki yhtiön panostuksesta kiertotalouteen.

Kuvat: Freepik

Keväällä Viking Line alkoi kerätä kahvinporoja viideltä alukseltaan yhdessä ravintoloiden paistorasvojen kanssa. Kahvinporot päätyvät Saarijärvelle kotimaisen Berner Oy:n Green Care Kahvimulta -tuotesarjan raaka-aineeksi, kun taas paistorasvoista valmistetaan HVO-dieseliä VG EcoFuelin toimesta. Keräämisestävastaa Meriaura Groupiin kuuluva VG EcoFuel.

– Paistorasvojen ja kahvinporojen kierrätys on esimerkki kiertotalouteen perustuvista ratkaisuista, joita luomme aktiivisesti kumppaniemme kanssa. Näin vähennämme kuljetuspäästöjä ja parannamme materiaalien hyötykäyttöä, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg kertoo.

Berner Oy:n mukaan kahvinporojen kierrätys mullan valmistuksessa on ainutlaatuista jopa maailmanlaajuisesti. Yhtiön kehittämässä prosessissa 40 litran multapussiin käytetään noin 560 kahvikupillisen porot.

– Merkittävä ympäristöhyöty on, että näin saamme vähennettyä mullasta neitseellisen kasvuturpeen määrää noin 30 prosenttia, Berner Oy:n kotipuutarhakategorian päällikkö Jussi Petäjä sanoo.

Pitkät perinteet kierrätyksessä

Viking Line aloitti jätteiden kierrätyksen laivoillaan jo 1980-luvulla Itämeren suojelemiseksi. Nykyisin yhtiö kierrättää kaiken mahdollisen, ruoantähteistä tekstiileihin ja lasista metalliin. Jätevesiä ei päästetä lainkaan mereen.

Viime vuonna Viking Linen laivoilta kerättiin 1 475 tonnia ruokajätettä, josta tuotettiin noin 112 000 kuutiota biokaasua, joka. vastaa noin 127 000 litraa bensiiniä. Energiamäärä riittäisi 800 kerrostaloyksiön vuosittaiseen energiankulutukseen.

Laivojen ravintoloissa ruokahävikkiä vähennetään tarjoamalla buffetissa annospaloja ja seuraamalla menekkiä tarkasti. Viking Glorylla ja Viking Gracella käynnistettiin syksyllä hävikkiprojekti, jossa ylijäämäruoan määrää seurataan ja analysoidaan.

– Laivojemme ravintolahenkilökunnalle kuuluu iso kiitos loistavasta asenteesta, vaikka tämäntyyppiset projektit aina tarkoittavatkin jonkin verran lisätyötä. Toisaalta nämä ovat varmasti myös antoisia, sillä työntekijämme saavat mitattavaa dataa omasta ympäristötyöstään ja sen vaikutuksesta, Dani Lindberg kiittelee.

Näin Viking Linella kierrätetään

Ruokajäte: Laivoilla kerättävä ruokajäte jatkaa kiertokulkuaan biokaasun raaka-aineena, kahvinporot ovat keväästä alkaen päätyneet kotimaisen puutarhamullan raaka-aineeksi.

Tekstiilit: Kotimainen Rester Oy ottaa vastaan vanhoja tekstiilejä ja kierrättää ne. Aluksilta tulevat tekstiilit hajotetaan kuiduiksi, joita voidaan käyttää uuden materiaalin valmistuksessa.

Lasi: Vuonna 2023 Viking Linen laivoilla kierrätettiin 286 tonnia lasipakkauksia. Kun kierrätettyä lasia sulatetaan uudeksi lasiksi, energiaa kuluu 20 prosenttia vähemmän verrattuna siihen, että raaka-aineina käytettäisiin hiekkaa, soodaa ja kalkkia.

Metallijäte: Säilykepurkkeihin käytettävän teräksen kierrätys säästää 75 prosenttia energiaa rautamalmin tuotantoon verrattuna. Vuonna 2023 Viking Line keräsi 50 tonnia metallijätettä.

Paperi: Laivoilta lähti viime vuoden aikana kierrätykseen 346 tonnia paperia ja kartonkia. Paperi- ja pahvipakkausten kierrätyksen myötä tarve uusien puiden kaatamiseen vähenee. Tonni kierrätyspaperia vastaa suunnilleen 14 puuta. Paperinkäyttöä on vähennetty käyttämällä muun muassa digitaalisia näyttöjä ja välittämällä asiakkaille tietoa digikanavissa. Tax free -kampanjakuvasto julkaistaan nykyään vain digitaalisessa muodossa, mikä säästää 70 tonnia paperia vuodessa.

Vaula Aunola

Jaa artikkeli