Viking Linen tulosta heikentävät kohonneet polttoainekustannukset

Viking Gloryn liikennöinnin alkaminen nosti tulosta. Koko vuoden tuloksen yhtiö ennakoi kuitenkin jäävän viime vuodesta.

Yhtiön uusi lippulaiva Viking Glory aloitti liikennöinnin maaliskuussa Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä.

Viking Linen liikevaihto kasvoi 74,8 prosenttia ja oli 170,4 miljoonaa euroa kaudella 1.7.–30.9.2022 (97,5 Meur 1.7.–30.9.2021). Liiketulos oli 26,9 miljoonaa euroa (26,0 Meur). Turun terminaali lunastettiin vertailukauden aikana, millä oli 10,7 miljoonan euron positiivinen vaikutus tulokseen.

Matkustajatoiminnan tuotot kasvoivat 80,6 prosenttia 158,0 miljoonaan euroon (87,5 Meur), kun taas rahtitoiminnan tuotot olivat 11,7 miljoonaa euroa (9,5 Meur) ja muut tuotot 0,7 miljoonaa euroa (0,5 Meur). Myyntikate oli 130,5 miljoonaa euroa (73,4 Meur). Käyttökulut kasvoivat 81,1 prosenttia 97,4 miljoonaan euroon (53,8 Meur).

Palkoista ja työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut kasvoivat 61,0 prosenttia eli 11,0 miljoonaa euroa. Polttoainekulut kasvoivat 151,1 prosenttia eli 18,0 miljoonaa euroa. Liiketoiminnan muut kulut kasvoivat 91,1 prosenttia eli 32,6 miljoonaa euroa.

Toimintavuoden 2022 näkymät ovat samat kuin puolivuotiskatsauksessa 30. kesäkuuta 2022, ja liiketuloksen odotetaan näin ollen olevan hieman heikompi kuin vuonna 2021.

Lähde: Viking Line toimintakatsaus tammikuu–syyskuu 2022

– Toimintamme on kehittynyt odotusten mukaisesti kolmannella kvartaalilla. Matkustajaliikenteen kysyntä on ollut vahvaa, ja matkustajamäärät saavuttivat liiketoimintasuunnitelman mukaisen tason. Myös matkustajakohtaiset tuotot olivat suunnitellulla tasolla. Kvartaalin polttoainekulut kasvoivat 66,2 prosenttia eli yli 11 miljoonaa euroa verrattuna vastaavaan vuosineljännekseen 2019, jolloin liikennemäärät olivat tämänvuotiseen liikenteeseen nähden vertailukelpoisia, toimitusjohtaja Jan Hanses kommentoi tuloskatsauksessa.

– Kulujen kasvusta huolimatta kvartaalin liiketulos oli 0,7 miljoonaa euroa parempi kuin vuonna 2019 joten kvartaalin tulosta on pidettävä hyvänä. Olemme onnistuneet lähes kokonaan kompensoimaan tulosvaikutuksen polttoainekulujen kohoamisesta aikana, jota on vahvasti leimannut Ukrainassa käynnissä oleva sota ja sen vaikutukset energian hintoihin. Sen lisäksi meihin ovat negatiivisesti vaikuttaneet nousevat korot, inflaatio sekä epävakaat valuutat.

– Suurena apuna on ollut tietenkin Viking Gloryn liikennöinnin alkaminen, mutta myös koko organisaatiomme suurenmoinen panos, varsinkin ottaen huomioon henkilöstöpulan joka on koetellut Viking Linea kuten muitakin palvelualan yrityksiä pandemian jälkeen. Odotamme hyvän kehityksen jatkuvan loppuvuonna, mutta olemme erittäin tietoisia öljyn hinnan kehitykseen liittyvistä riskeistä vuoden lopulla, kun voimaan tulee uusia pakotteita. Liikenteen väheneminen liikennöintialueellamme antaa meille edellytyksiä torjua polttoainehintojen jatkuvaa kielteistä kehitystä.

Matkustajamäärä konsernin aluksilla oli tammi-syyskuussa 3 726 104 matkustajaa (1 484 398). Konsernin rahtimäärät olivat yhteensä 87 408 yksikkökuormaa (95 955).

Yhtiö arvioi sen kokonaismarkkinaosuuden liikennöintialueella olevan 37,2 prosenttia (34,1 %). Kuljetuskysyntä väheni Euroopassa vallitsevan tilanteen vuoksi kauden aikana ja konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 14,4 prosenttia (16,4 %).

Vaula Aunola

Jaa artikkeli