Wallenius SOL avaa marraskuussa viikoittaisen yhteyden Vaasan sataman sekä belgialaisten Antwerpenin ja Zeebruggen satamien välillä. Ruotsalaiset sanovat tiedotteessaan, että pitkä yhteistyö Wärtsilän kanssa ja suomalaisyhtiön Vaasaan perustama merenkulun moderni tutkimus- ja kehitysyksikkö ovat tärkeimpiä syitä uuden reitin avaamiselle. Wärtsilän uusi Smart Technology Hub aloittaa toimintansa 2021 ja keskus sijaitsee aivan Vaasan sataman tuntumassa.
Wallenius SOL keskittää Suomeen päin tulevan rahtiliikenteensä Antwerpenin satamaan, josta purjehditaan kerran viikossa Vaasaan. Lähtevä liikenne, kuten Wärtsilän rakentamat laivakoneet, kuljetetaan niin ikään Antwerpenin kautta maailmanmarkkinoille.
Tuore varustamo, pitkät perinteet
Vasta viime huhtikuussa perustettu Wallenius SOL on nopeasti löytänyt reittinsä varsinkin metsäteollisuuden kuljetuksissa myös Suomen satamiin. Varustamo aikoo hankkia neljä uutta alusta lähivuosien aikana, jolloin se investoi noin 200 miljoonaa euroa korkeimman jääluokan tonnistoon ja LNG-käyttöisiin aluksiin. Ensimmäinen uudisrakennus valmistuu näillä näkymin vuonna 2022.
Uuden yhtiön toinen osapuoli SOL on vanha ruotsalaisvarustamo Svenska Orient Linjen eli vuonna 1911 perustettu entinen Svenska Levant Linjen Ab. Vuodesta 2014 lähtien SOL Continent Line on kuljettanut rahtia Ruotsin, Suomen, Saksan, Benelux-maiden ja Britannian välillä. SOL on liikennöinyt viidellä aluksella Euroopan satamiin Kemistä, Oulusta, Pietarsaaresta ja Kaskisista.
Göteborgista johdettu Wallenius SOL jatkaa ja laajentaa SOL:n laivakuljetuksia Suomen satamista, kuten Oulusta, Kemistä ja nyt siis myös Vaasasta. Toimitusjohtaja Ragnar Johanssonin mukaan Wallenius SOL:lla on pitkät sopimukset muun muassa Stora Enson ja Metsä Boardin kanssa. Vaikka Suomessa toimivat metsäyhtiöt ovat liittoutuneet kuljetuksissaan varustamon kanssa, ne eivät lähde sen omistajiksi.
UPM rahtiliittoon hollantilaisten kanssa
Itämeren rahtikuvioihin kuuluu sekin, että metsäjätti UPM virtaviivaistaa logistiikkaketjuaan ja aikarahtaa hollantilaiselta Spliethoff Groupilta seitsemän uutta LNG-käyttöistä laivaa. Kiinassa rakennettavista aluksista kolme tulee suomalaiselle Borelle ja neljä hollantilaiselle Wijnne Barends -varustamolle.
– Suomessa Rauman satama pysyy UPM:n vientikuljetusten ylivoimaisesti suurimpana porttina. Seuraavana on HaminaKotkan satama ja kolmanneksi sijoittuu Pietarsaari, UPM Logisticsin kansainvälisten merikuljetusten johtaja Lauri Rikala sanoo.