Wallenius SOL mukaan Suomen metsäalan merikuljetuksiin

Ruotsalaiset Wallenius ja SOL eli Svenska Orient Linjen, ovat perustaneet uuden varustamon kuljettamaan metsäteollisuuden tuotteita ja muuta lastia Itämerellä ja Pohjanmeren alueella. Ensimmäisiä asiakkaita ovat Stora Enso ja Metsä Board. Varustamo investoi parisataa miljoonaa euroa korkeimman jääluokan tonnistoon ja LNG-käyttöisiin aluksiin.

Hankkeen takana on kaksi ruotsalaisten omistamaa suurvarustamoa eli Wallenius ja SOL. Kumppanusten pyrkimyksenä on vahvistaa Suomen ja Ruotsin teollisuuden merikuljetusten infraa.

SOL eli Svenska Orient Linjen on erittäin pitkän historian omaava ruotsalaisvarustamo (jolla ei ole mitään tekemistä samannimisen suomalaisen siivouskonsernin kanssa). Alun perin vuonna 1911 nimellä Svenska Levant Linjen Ab perustettu varustamo muutti nimensä kymmenen vuotta myöhemmin Svenska Orient Linjeniksi. Vuodesta 2014 lähtien SOL Continent Line on kuljettanut rahtia Ruotsin, Suomen, Saksan, Benelux-maiden ja Ison-Britannian välillä.

Wallenius SOL jatkaa ja laajentaa SOL:n laivakuljetuksia Suomen satamista, kuten Oulusta ja Kemistä. Toimitusjohtaja Ragnar Johanssonin mukaan uudella varustamolla on jo nyt pitkät sopimukset Stora Enson ja Metsä Boardin kanssa. Hänen mukaansa olemassa ollut tilanne vauhditti myös uuden varustamon perustamista. Vaikka metsäyhtiöt ovat liittoutuneet kuljetuksissaan varustamon kanssa, ne eivät lähde sen omistajiksi.

Stora Ensolla on tehtaat Kemissä ja Oulussa ja metsäjätin suuri investointi Oulun kartonkitehtaalle lisää merikuljetusten kysyntää. Wallenius SOL kuljettaa Stora Enson ja Metsä Boardin lisäksi ruotsalaisen BillerudKorsnäsin pakkauspahveja.

Vasta 12. huhtikuuta 2019 perustettu Wallenius SOL aikoo laajentua uusiin satamiin Suomessa. SOL liikennöi nyt viidellä aluksellaan Euroopan satamiin Kemistä, Oulusta, Pietarsaaresta ja Kaskisista. Ruotsissa laivat ottavat metsäteollisuuden lastinsa Merenkurkun rannalla sijaitsevassa Husumin satamassa, jossa myös Metsä Boardin kartonkitehdas sijaitsee. Uuden varustamon pääkonttori on Göteborgissa.

Uusia LNG-käyttöisiä laivoja rakenteilla

Varustamolle tulee neljä uutta alusta seuraavien vuosien aikana. Wallenius SOL investoi noin 200 miljoonaa euroa korkeimman jääluokan tonnistoon ja LNG-käyttöisiin aluksiin. Ensimmäinen uudisrakennus valmistuu tällä tietoa vuonna 2022.

Ainakin yhden suurasiakkaan eli Stora Enson logistiikkajohtaja Knut Hansenin mielestä varustamon satsaukset uusiin aluksiin antavat metsäteollisuuden asiakkaille kuvan tehokkaista ja ympäristöä säästävistä kuljetusratkaisuista.

Itämerellä vallitsee tunnetusti kova hintakilpailu varustamoiden kesken. Yksi markkinoiden vahvimmista toimijoista on italialaisen Grimaldi Groupin omistama suomalaisvarustamo Finnlines.

Ragnar Johansson lisää löylyä tähän kilpailuun sanomalla, että Wallenius SOL aikoo jatkossa ottaa kuljetuksia myös sahateollisuudelta. Ruotsin suurimpiin varustamoihin lukeutuva Wallenius kuuluu ruotsalaisen Rederi Ab Soyan omistukseen. Juuri Wallenius Lines toi ro-ro-alukset merikuljetuksiin 1960-luvulla. Myöhemmin seurasi autojen kuljetusaluksia.

 

Jaa artikkeli
Stena Banneri