Yearbook 2019 Miamin risteilymessuilla: Risteilybisnes kasvaa edelleen vauhdikkaasti

Suomalainen merenkulkuala oli hyvin esillä Miamin Seatrade Cruise Global -tapahtumassa. Monien messuvieraiden ja näytteilleasettajien ohella tilaisuudessa oli esillä Suomen Meriklusterin englanninkielinen vuosikirja mallia 2019.
Suurten risteilyvarustamoiden johtajat eivät näe horisontissa merkkejä bisnesten hidastumisesta. Tänä vuonna matkustajamäärien odotetaan ylittävän 30 miljoonan risteilyvieraan rajapyykin. Alalla riittää silti vakavasti otettavia haasteitakin, koolla olleet varustamopomot sanoivat.

Miamin Seatrade Cruise Global -tapahtumassa esiteltiin Suomen Meriklusterin englanninkielinen vuosikirja mallia 2019.

Royal Caribbean Cruisesin CEO ja hallituksen puheenjohtaja Richard D. Fain sanoi Miamin tapahtuman avauskeskustelussa, että alalla on takana erittäin hyvä kausi. Fainin kollega ja Norwegian Cruise Line Holdingsin vahva mies Frank Del Rio lisäsi tähän, että ”näköpiirissä ei ole merkkejä risteilybisnesten heikkenemisestä.”

Näitä näkemyksiä tukevat myös alan etujärjestö CLIA:n (Cruise Lines International Association) tilastot ja ennusteet. Vuonna 2018 maailmassa tehtiin 28,5 miljoonaa risteilyä ja tälle vuodelle järjestö on korottanut ennusteensa 30 miljoonaan risteilyvieraaseen, The Maritime Executive kirjoittaa.

Positiivisista näkymistä huolimatta Carnival Corporationin CEO Arnold Donald huomautti, että lukuisten rajoitustensa vuoksi risteilybisnes kykenee kasvamaan korkeintaan seitsemän prosentin vuosivauhdilla. Hänen mukaansa kasvun rajat löytyvät risteilyaluksia rakentamaan kykenevien telakoiden kapasiteetista, laivojen tilaamiseen ja suunnitteluun kuluvasta ajasta sekä alusten vaatimista suurista investoinneista.

Nykyisissä kasvun oloissa vakiintuneet varustamot toivottavat mielellään alalle uusia toimijoita, joten pienempien kilpailu ei isoja pelota. Kuten RCC:n Fain totesi: ”Tulokkaat pitävät meidät kaikki varpaillamme, koska uudet yhtiöt esittelevät erilaisia risteilykonsepteja ja tapoja toimia. Risteilybisneksissä yksi koko ei todellakaan sovi kaikille.”

Norwegianin Del Rio huomautti Miamiin kokoontuneille messuvieraille, että ajan myötä alusten koko tuppaa aina vain kasvamaan, koska aluksilla tarvitaan tilaa yhä uusille ja monimuotoisille harrastuksille. Hänen mielestään lomanvieton lukuisat erilaiset mahdollisuudet ovat yksi risteilyjen voimavaroista.

Risteilyt ovat vasta pieni osa turismia

Kaikista hyvistä merkeistä huolimatta varustamoiden johtajat ovat hyvin tietoisia siitä, että risteilymatkailu on vain häviävän pieni osa koko maailman matkailubisneksistä. YK:n alaisen World Travel Organizationin mukaan maailman matkailutoimiala kasvoi viime vuonna 10,4 prosenttia ja ylsi 1,4 miljardiin matkailijaan.

Tästä huomautti myös Carnivalin Donald, jonka mukaan pelkästään Las Vegasissa tai Orlandossa käy vuosittain enemmän matkailijoita kuin koko risteilyalalla yhteensä. Donaldin mielestä laivaristeilyillä on vielä paljon uusia asiakkaita voitettavana, ja nimen omaan eri ikäisissä asiakassegmenteissä.

Sveitsiläisen MSC Cruisesin hallituksen puheenjohtaja Pierfrancesco Vago korosti sosiaalisen median osuutta väylänä, joka kertoo nimen omaan nuorille asiakkaille merilomien erilaisista vaihtoehdoista.

Myös Royal Caribbeanin Fain mainitsi siitä, miten nuoret eli 2000-luvulla syntyneet  millenniaalit käyttävät mielellään sosiaalista mediaa ja internetiä uusien lomakohteiden etsimisessä. ”Millenniaalit ovat nykyään kiinnostuneempia risteilylomista kuin jo eläkkeelle siirtyvien suurten ikäluokkien jäsenet”, Fain sanoi.

Fain uskoo, että risteilylomien pieni osuus koko maailman turistivirroista on samalla yksi alan vahvuuksista. ”Risteilyalalla etsitään aina uutta ja kiinnostavaa tekemistä vastaamaan ihmisten muuttuvia makuttottumuksia”, Fain sanoi.

Mainettaan parempi toimiala

Varustamojohtajat painottavat lähes samaan hengenvetoon sitä, että alalla riittää myös töitä ihmisten väärien käsitysten oikomisessa. Kuten Carnivalin Donald huomautti, risteilyaluksista on tullut maailmanlaajuisen turismin erittäin hyvin näkyviä symboleja ja siksi helppoja kritiikin kohteita.

”Risteilybisnes on seksikäs toimiala, jota on helppo syyttää erilaisista yhteiskunnallisista ongelmista”, MSC Cruisesin Vago kiteytti.

Miamissa kaikki varustamopomot alleviivasivat alan panostuksia kestävään kehitykseen, laivojen ympäristövaikutusten rajoittamiseen sekä varustamoiden että niiden asiakkaiden hiilijalanjäljen pienentämiseen.

Esimerkiksi Barcelonan lentokentällä käy vuosittain 50 miljoonaa matkustajaa, mutta saman kaupungin sataman läpi virtaa vuodessa vain kaksi miljoonaa risteilyvierasta, kuten Vago rinnasti. Hän muistutti myös siitä, miten varustamot ja kaupungit ovat tehneet hyvää yhteistyötä muun muassa koordinoimalla eri alusten lähtö- ja tuloaikatauluja ruuhkien välttämiseksi satamissa.

Kiina nousee risteilyalan mahtimaaksi

Risteilyvarustamoiden johtajat uskovat uusien markkinoiden avautumiseen. Princess Cruisesin toimitusjohtaja Jan Swartz sanoi, että Kiinasta tulee ennen pitkää maailman suurin risteilymarkkina, ja tämän näkemyksen jakavat muutkin varustamopomot.

Norwegianin Frank Del Rio puolestaan huomautti siitä, miten itäisen Välimeren satamien suosio on noussut risteilykohteina samalla kun koko alueen olojen poliittinen ja taloudellinen vakaus kohentunut.

https://maritime-executive.com/article/cruising-an-industry-kept-on-its-toes

 

Jaa artikkeli