Yhdeksän konttilaivan hirmutilaus CMA CGM:lle

KUVA: CMA CGM:n alus Bremerhavenin satamassa (Kuva: Kari Martiala)

Maailman kolmanneksi suurin konttivarustamo, Marseillessa päämajaansa pitävä CMA CGM odottaa liiketuloksen kohentuvan entisestään vuoden loppupuoliskolla. Hyvin sujuneen toisen neljänneksen päätteeksi varustamo vahvistaa tilaavansa peräti yhdeksän uutta megaluokan konttialusta. 

Viimeisenä suurena konttivarustamona tuloksestaan kertoneen CMA CGM osavuositulos tukee koko alalla todettua kääännettä parempaan. Vuosia kestänyt merenkulun taantuma näyttää katkenneen, eikä vähiten varustamoiden tekemien aggressiivisten toimialajärjestelyiden ansiosta. 

Maailman kolmanneksi suurin konttivarustamo, Marseillessa päämajaansa pitävä CMA CGM odottaa liiketuloksen kohentuvan entisestään vuoden loppupuoliskolla. Hyvin sujuneen toisen neljänneksen päätteeksi varustamo vahvistaa tilaavansa peräti yhdeksän uutta megaluokan konttialusta.

Viimeisenä suurena konttivarustamona tuloksestaan kertoneen CMA CGM osavuositulos tukee koko alalla todettua kääännettä parempaan. Vuosia kestänyt merenkulun taantuma näyttää katkenneen, eikä vähiten varustamoiden tekemien aggressiivisten toimialajärjestelyiden ansiosta.

Huhti-kesäkuun tulostilaisuuden yhteydessä ranskalaisvarustamo kertoi, että yhtiön hallitus on hyväksynyt yhdeksän megaluokan konttialuksen tilaukset. Jokainen alus kuljettaa 22 000 teun verran kontteja ja ensimmäinen jättiläinen aloittaa liikennöinnin vuoden 2019 lopussa, Reuters kirjoittaa.

China Daily kertoi jo viime kuussa CMA CGM:n aikeista, mutta tuolloin tilauksella ei ollut vielä hallituksen vahvistusta.

Nyt julkistettu tilaus kuuluu maailman kaikkien aikojen suurimpiin. Yksityisessä omistuksessa oleva varustamo sanoo, että isot alukset alentavat sen kuljetuskustannuksia erityisesti Aasian ja Euroopan välisillä reiteillä. Varustamo uskoo konttialan kasvuun ja aikoo pysytellä vauhdissa myös mukana uusilla suurilla aluksillaan.

Kilpailijoiden tavoin ranskalaisetkin ovat kokeneet oman osansa vaikeuksista viime vuosien haastavilla markkinoilla. Siksi uudet alustilaukset oli pantu jäihin odottamaan parempia aikoja – jotka siis näyttävät olevan käsillä nyt.

Rahtien hinnat nousevat, tuloskehitys jatkuu hyvänä

Nyt CMA CGM odottaa konttirahtien hintojen jatkavan kasvuaan loppuvuotta kohti. Myös liiketulos kohenee vuoden alkupuoliskoon verrattuna, ellei polttoaineiden hinnoissa tai valuuttakursseissa tapahdu aivan odottamattomia käänteitä.

Huhti-kesäkuun operatiivinen tulos oli 472 miljoonaa dollaria eli reilusti parempi kuin tammi-maaliskuun 252 miljoonan dollarin tulos. Viime vuoden kakkosneljänneksellä varustamo teki 81 miljoonan dollarin tappion.

Päättyneellä neljänneksellä liikevaihto paisui 57 prosenttia vuoden takaisesta ja oli 5,55 miljardia dollaria. Kehitystä tuki kuljetusvolyymien 33 prosentin nousu ja konttikohtaisen liikevaihdon keskimäärin 12,5 prosentin kasvu.

Liikevoittomargnaali ylsi 8,9 prosenttiin, kun se alkuneljänneksellä oli 5,5 prosenttia ja vuoden 2016 toisella neljänneksellä 2,3 prosenttia miinuksen puolella.

Myös kesäkuussa 2016 toteutettu APL:n osto onnistui hyvin. Niin ikään hyvää tulosta tekevän APL:n vaikutus konsernin tulokseen oli huhti-kesäkuun neljänneksellä 137 miljoonaa dollaria. APL:n hankinta on suurin CMA CGM:n ikinä tekemä yrityskauppa.

Ranskalaisten kilpailijat ovat jo aiemmin kertoneet omista hyvistä tuloksistaan tänä vuonna. Esimerkiksi maailman suurin konttivarustamo, tanskalainen Maersk Line kertoi jo elokuussa, että konttialan perusasiat ovat parhaimmalla tolallaan sitten vuoden 2010.

http://www.reuters.com/article/us-cmacgm-results/cma-cgm-confirms-order-for-giant-ships-as-market-upturn-lifts-profits-idUSKCN1BQ2AT

Jaa artikkeli