ESPO ajaa risteilyjä kestävän kehityksen kuosiin

Satamajärjestö ESPO ottaa jäsentensä huolet vakavasti risteilybisneksiin liittyvissä asioissa. Monissa kaupungeissa ja niiden satamissa karsastetaan risteilyliikenteen kasvavia matkustajamääriä ja alusten vierailuista koituvia haittoja. ESPO:n mielestä kestävä kehitys on ainoa tapa suojella Euroopan yhteistä kulttuuriperintöä.

Kuva: Port of Venice

Euroopan merisatamien järjestön ESPO:n (European Sea Ports Organization) huolet kulminoituvat tällä hetkellä Venetsian kaltaisten maailmanperintökohteiden aikeisiin kieltää risteilyalusten tulo kaupungin satamaan jo ensi vuonna. Muitakin kipupisteitä Euroopan vanhoissa kaupungeissa ja niiden satamissa on riittämiin, kuten pääsihteeri Isabelle Ryckbost hyvin tietää.

– Perinnekohteet vetävät paljon turisteja ja näiden kaupunkien satamista on tullut laivaristeilyjen suosikkikohteita. Samalla kun eurooppalaiset satamaviranomaiset jakavat maanosan kulttuuriperintöä mielellään kaikille kiinnostuneille, satamien johdon pitää myös varmistaa se, että vierailuista ei koidu kohtuutonta haittaa kaupunkien asukkaille tai ympäristölle, Ryckbost muotoilee ESPO:n tiedotteessa.

Merenkulku vihertyy – ja niin pitää matkailunkin tehdä

Pääsihteeri myöntää ensimmäisten joukossa sen, että risteilybisnes kohtaa monistakin syistä vastustusta eurooppalaisissa satamissa.

– Keskustelu risteilyjen tulevaisuudesta ei voi olla mikään juupas-eipäs -väittely, vaan ongelmia on kyettävä ratkomaan tasapainoisella tavalla. ESPO:n jäsenillä on paitsi omat taloudelliset tavoitteensa myös laajempia sosiaalisia velvollisuuksia. Kuten muitakin satamatoimintoja, myös risteilybisnesten kehittämistä pitää tarkastella tästä näkökulmasta, Ryckbost sanoo.

Hän muistuttaa siitä, että risteilyvieraat täyttävät ja käyttävät eri satamia eri lailla. Silti turistien ympäristöjalanjälki on pidettävä kaikkialla mahdollisimman pienenä.

– Merenkulku vihertyy ja risteilyvarustamoiden pitää hoitaa oma osuutensa tässä kehityksessä, ehkäpä lisätäkin omia panostuksiaan päästöjen pienentämiseksi. Edelleen tarvitaan lisää vuoropuhelua varustamoiden, matkanjärjestäjien ja paikallishallinnon edustajien välillä. Ja lopuksi satamalaitokset ja -operaattorit tarvitsevat enemmän läpinäkyvyyttä, mikäli ne mielivät pitää omat toimilupansa voimassa.

Jaa artikkeli