Tähän mennessä Rotterdam on tarjonnut LNG-käyttöisille aluksille vain rekoista laivaan -tyyppistä bunkrausta, Reuters kirjoittaa.
Port of Rotterdamin turvallisuusjohtaja Cees Boon pitää uutta sts (ship-to-ship) -järjestelmää jälleen uutena turvallisuuden ja ympäristösuojelun virstanpylväänä.
– Ensimmäisinä meritankkaukset alkavat feeder-liikenteen pienehköillä rahtialuksilla. Marraskuussa aloitamme LNG-käyttöisten risteilyalusten meritankkaukset ja vuoden 2019 loppuun mennessä myös valtameriliikenteen konttialusten palvelun, Boon luettelee sts-palvelun kehitysvaiheita.
Tärkeä bunkraushubi
Rotterdam on paitsi Euroopan suurin satama, myös kauppa-alusten merkittävä bunkkerikeskus. Nyt tapetille nousevat puhtaammat LNG-polttoaineet, joita satama myi viime vuonna 1 500 tonnin verran. Vuotta aiemmin Rotterdamissa myydyn LNG:n määrä oli vain satakunta tonnia, joten kasvun vauhti on melkoisen nopeaa.
Varustamot kaikkialla maailmassa alkavat käyttää polttoaineena yhä enemmän nestemäistä maakaasua, jotta ne kykenevät vastaamaan merenkulkujärjestö IMO:n tiukentuviin päästörajoituksiin.
https://www.reuters.com/article/singapore-lng-conference/rotterdam-may-see-first-ship-to-ship-lng-refuelling-in-june-idUSL3N1S029F