Oma LNG-terminaali vahvistaa Saksan huoltovarmuutta ja energiaturvallisuutta sekä kohentaa kuluttajien asemaa kilpailua lisäämällä. Samalla laitos parantaa koko Euroopan mahdollisuuksia hyödyntää laajenevaa LNG:n tarjontaa, millä on myös oma poliittinen merkityksensä.
Terminaalihankkeen lisäksi Uniper ja MOL alkavat yhdessä hoitaa kaasun kuljetuksia 180 000 kuutiometrin vetoisella tankkerilla. LNG-tankkerin käyttö alkaa joulukuussa 2020, jolloin alus ryhtyy tuomaan nesteytettyä maakaasua Yhdysvaltain Freeportista.
Uniperin hallinnassa on vuodesta 2015 lähtien ollut pitkäaikaisia LNG:n tuontisopimuksia Yhdysvalloista. Nämä 20-vuotiset sopimukset kattavat 0,9 miljoonan tonnin vuotuisen kaasuvolyymin.
MOL:n hyppyset mukana monilla markkinoilla
FSRU-markkinoilla kolmella läntisellä varustamolla on ollut hallitseva markkina-asema. MOL on rakentanut omaa verkostoaan lähinnä Aasian markkinoilla. Japanilaisyhtiö on muun muassa rakennuttanut oman 263 000 kuution kelluvan LNG-yksikön korealaisella DSME:n telakalla vuonna 2017. Tämä maailman toistaiseksi suurin kelluva LNG-yksikkö aloitti toiminnan aluksi Turkissa ja siirtyi myöhemmin Hongkongiin.
Japanilaisyhtiö on lisäksi mukana intialaisen Swan Energy Ltd:n johtamassa LNG- terminaalihankkeessa. Tätä varten MOL on solminut pitkäaikaiset sopimukset FSRU-yksiköstä ja kelluvasta varastosta (fsu, floating storage unit).
Joulukuussa MOL kertoi ryhtyvänsä operoimaan FSRU-terminaalia Indonesian Jawa 1 Gas-Fired -nimisessä lämpöenergialaitoksessa. Näin Wilhelmshavenin hanke Saksassa on MOL:ille jo neljäs laatuaan.
Uniperin uutta kuljetussopimusta varten on rakenteilla uusi 180 000 kuutiometrin LNG-tankkeri DSME:n telakalla Etelä-Koreassa. Alusratkaisu perustuu membraanityyppisiin kaasutankkeihin ja laiva on varustettu hidaskäyntisillä X-DF -kaksitahtidieseleillä.
Ensimmäinen Uniperin sopimusta varten valmistunut laiva on nimeltään LNG Schneeweisschen ja se valmistui DSME:n Okpon telakalla heinäkuussa 2018. Aluksen omistavat yhdessä MOL ja Itochu Corporation.