Fortumin Uniper mukana Saksan ensimmäisessä LNG-terminaalissa

Fortumin osakkuusyhtiö Uniper lähtee aggressiivisesti mukaan LNG-bisneksiin Saksassa. Uniper perustaa maan ensimmäisen LNG-tuontiterminaalin Wilhelmshaveniin yhdessä Mitsui O.S.K. Linesin kanssa.

Photo: MOL FSRU Challenger, constructed in 2017
Fortumin 47-prosenttisesti omistama Uniper on joulun alla sopinut japanilaisen Mitsui O.S.K. Linesin (MOL) kanssa LNG-terminaalihankkeesta Saksaan. Terminaali perustuu MOL:n FSRU-konseptiin (floating storage and regasification unit), jonka MOL toteuttaisi Uniperin alueelle Wilhelmshavenissa.
 
Kaasutuslaitoksen kapasiteetiksi kaavaillaan kymmentä miljardia kuutiometriä kaasua  vuodessa. Laitoksen pohjana on MOL:n toteuttama 263 000 kuution uudisrakennus. Toiminnan suunnitellaan käynnistyvän jo vuoden 2022 aikana.
Wilhelmshavenissa on jo tarvittava infrastruktuuri ja se on samalla Saksan ainoa syväsatama, johon tällainen kelluva laivalaitos voidaan sijoittaa.
Alustavan työnjaon mukaan Mitsui O.S.K. Linesin tarkoitus on omistaa, operoida ja rahoittaa varastoalus. Uniper puolestaan pyrkii hankkimaan tarvittavat luvat ja jakelumarkkinan.
Kelluvilla LNG-terminaaleilla on paljon etuja
Kelluvat terminaaliratkaisut ovat yleistyneet viime vuosina, muun muassa Itämeren altaalla Liettuassa. Maalaitokseen verrattuna kelluva ratkaisu on edullisempi ja nopeammin toteutettavissa. Kelluva ratkaisu mahdollistaa paremmat jakeluratkaisut merenkulun polttoaineeksi pienemmillä tankkereilla. FSRU sallii myös säiliöautojen käytön  jatkokuljetuksissa.
Uniper SE:n kaupallinen johtaja Keith Martin sanoo olevansa iloinen siitä, että yhtiö on löytänyt Mitsui O.S.K. Linen kokeneeksi kumppanikseen.

– Yhdessä pystymme luomaan Saksalle LNG:n suoran tuontimahdollisuuden tehokkaasti ja taloudellisesti, Martin sanoo yhtiöiden tiedotteessa yhdessä MOL:n varatoimitusjohtaja Takeshi Hashimoton kanssa.

Oma LNG-terminaali vahvistaa Saksan huoltovarmuutta ja energiaturvallisuutta sekä kohentaa kuluttajien asemaa kilpailua lisäämällä. Samalla laitos parantaa koko Euroopan mahdollisuuksia hyödyntää laajenevaa LNG:n tarjontaa, millä on myös oma poliittinen merkityksensä.
Terminaalihankkeen lisäksi Uniper ja MOL alkavat yhdessä hoitaa kaasun kuljetuksia 180 000 kuutiometrin vetoisella tankkerilla. LNG-tankkerin käyttö alkaa joulukuussa 2020, jolloin alus ryhtyy tuomaan nesteytettyä maakaasua Yhdysvaltain Freeportista.
Uniperin hallinnassa on vuodesta 2015 lähtien ollut pitkäaikaisia LNG:n tuontisopimuksia Yhdysvalloista. Nämä 20-vuotiset sopimukset kattavat 0,9 miljoonan tonnin vuotuisen kaasuvolyymin.
MOL:n hyppyset mukana monilla markkinoilla
FSRU-markkinoilla kolmella läntisellä varustamolla on ollut hallitseva markkina-asema. MOL on rakentanut omaa verkostoaan lähinnä Aasian markkinoilla. Japanilaisyhtiö on muun muassa rakennuttanut oman 263 000 kuution kelluvan LNG-yksikön korealaisella DSME:n telakalla vuonna 2017. Tämä maailman toistaiseksi suurin kelluva LNG-yksikkö aloitti toiminnan aluksi Turkissa ja siirtyi myöhemmin Hongkongiin.
Japanilaisyhtiö on lisäksi mukana intialaisen Swan Energy Ltd:n johtamassa LNG- terminaalihankkeessa. Tätä varten MOL on solminut pitkäaikaiset sopimukset FSRU-yksiköstä ja kelluvasta varastosta (fsu, floating storage unit).
Joulukuussa MOL kertoi ryhtyvänsä operoimaan FSRU-terminaalia Indonesian Jawa 1 Gas-Fired -nimisessä lämpöenergialaitoksessa. Näin Wilhelmshavenin hanke Saksassa on MOL:ille jo neljäs laatuaan.
Uniperin uutta kuljetussopimusta varten on rakenteilla uusi 180 000 kuutiometrin LNG-tankkeri DSME:n telakalla Etelä-Koreassa. Alusratkaisu perustuu membraanityyppisiin kaasutankkeihin ja laiva on varustettu hidaskäyntisillä X-DF -kaksitahtidieseleillä.
Ensimmäinen Uniperin sopimusta varten valmistunut laiva on nimeltään LNG Schneeweisschen ja se valmistui DSME:n Okpon telakalla heinäkuussa 2018. Aluksen omistavat yhdessä MOL ja Itochu Corporation.
Jaa artikkeli
Stena Banneri