Gdynian satamassa isot investoinnit

Puolalainen Gdynian satama on aloittanut historiansa suurimmat laajennustyöt. Väylän syventämisen ja sataman ruoppauksen lisäksi Gdyniaan rakennetaan 1,5 kilometriä lisää laitureita. Uuden 67 miljoonaa euroa maksavan matkustajaterminaalin rakentaminen on jo käynnistynyt.

Sataman hallituksen puheenjohtaja Adam Meller esitteli Gdynian suuria investointisuunnitelmia kaupungissa 11. lokakuuta järjestetyssä Puolan suurimmassa merenkulkuseminaarissa. Meller vakuutti kuulijoille, että sataman satsaukset tehdään vihreistä arvoista tinkimättä.

– Ympäristöarvot ovat tärkeitä siksikin, että satama sijaitsee aivan kaupungin keskustan tuntumassa. Ilman laadusta on pidettävä hyvää huolta, joten satamassa käyvien alusten on täytettävä tiukimmat päästörajoitukset, Meller sanoi.

Suunnitelmiin kuuluu rakentaa uutta laituria tarkasti sanottuna 1 501 metriä. Väylää ruopataan 16 metrin kulkusyvyyteen suuria valtamerialuksia varten.

EU-rahaa matkustajaliikenteeseen

Gdynian uusi matkustajaterminaali rakennetaan Puolan ja Ruotsin välisen liikenteen tarpeisiin ja terminaali maksaa noin 67 miljoonaa euroa eli noin 290 miljoonaa zlotya.

Satamayhtiön varatoimitusjohtaja Grzegorz Dyrmon mukaan Public Ferry Terminal -nimellä kutsutun rakennuksen työt kuuluvat koko sataman suurimpien investointien joukkoon. Kokonaisurakasta EU:n rahoitusta on luvassa 27 miljoonan euron verran.

Terminaalialueen laajuus on seitsemän hehtaaria ja laitureihin mahtuu kiinnittymään jopa 240 metrin pituisia matkustaja-aluksia. Terminaalirakennuksen koko on 5 000 neliömetriä, jonka lisäksi varastotilaa rakennetaan 900 neliömetrin verran. Autojen ja rekkojen lastausrampeista tulee kaksikerroksisia.

Puolan rahtiliikenne kukoistaa

Puolan kolmen suurimman sataman, Gdanskin, Gdynian ja Szczecinin yhteinen kuljetussuorite kasvoi viime vuonna 16 prosenttia ja ylsi 101 miljoonan tonnin ennätykseen vuonna 2018. Vilkkain oli Gdanskin satama, jonka läpi kulki 49 miljoonaa rahtitonnia.

Konttiliikenne kasvoi vuonna 2018 keskimäärin 18,85 prosentin vauhdilla kolmessa mainitussa satamassa. Hampurilainen konttivarustamo Hapag-Lloyd on aloittanut Puolaan uuden feeder -liikenteen linjan nimeltä NPX (North Sea Poland Express).

Jaa artikkeli