Göteborg kasvattaa logistista etumatkaansa

Göteborgin alueelle on kehittynyt poikkeuksellinen logistinen solmukohta, josta hyötyy koko Ruotsi ja osin naapuritkin. Viime aikoina Göteborgin satama on avannut valtakunnallisen sukkulajunien liikenteen ja kehittänyt voimakkaasti konttien valtameriliikenteen volyymejaan.

Ruotsalainen talouslehti Intelligent Logistik on tällä kertaa valinnut Göteborgin maan parhaaksi logistiikka-alueeksi. Edellä mainitut juna- ja konttiliikenteen skenaariot ovat kasvattaneet alueen yritysten kilpailukykyä varsinkin meri- ja rautatiekuljetuksissa.

Kunniamaininnassa koko Göteborgin aluetta hehkutetaan poikkeuksillisena jakelun ja logistikan hubina. Ja junat ja laivat kohtaavat nimen omaan Göteborgin satamassa, jonka kaijoille kiskot päättyvät.

– Juuri junaradat tekevät Göteborgista koko Skandinavian yhteisen logistiikkahubin. Rautateiden avulla olemme saavuttaneet myös erittäin kunnianhimoiset ympäristötavoitteemme, Göteborgin sataman toimitusjohtaja Elvir Dzanic sanoo.

Kaikki riippuu väylähankeen onnistumisesta

Satamapomon mukaan junakuljetusten volyymit on nyt nostettu korkeammalle tasolleen kuin ikinä Göteborgin sataman yli 400-vuotisen historian aikana. Ja uusia investointeja tehdään koko ajan, hyvänä esimerkkinä uusi Svea Terminal.

Haasteita Göteborgin logistiikkakeskuksen kehittämisessä riittää. Yksi ajankohtaisimmista on valtameriliikenteen väylän syventäminen. Koko alueen liikenteen volyymit riippuvat ruoppauksen onnistumisesta.

– Väylän sopiva kulkusyvyys ei ole vain Göteborgin kaupungin asia, vaan se on koko ruotsalaisen teollisuuden menestyksen tae, Dzanic sanoo.

Kunniamaininnan perusteina Intelligent Logistik-lehti mainitsee muun muassa sen, että Göteborg on Pohjoismaiden suurin konttiliikenteen satama ja että kaupungista on hyvät juna- ja maantieyhteydet kaikkialle Pohjolaan. Kaupunki on hyötynyt myös hyvistä suhteista kahteen korkeakouluun, Chalmersin teknilliseen korkeakouluun ja Göteborgin yliopistoon.

– Vaikka alueella vallitsee tonttipula, on Göteborgin satama kasvattanut viime vuonna toimisto- ja varastotilojaan 187 000 neliömetrillä. Kiinteistörendi jatkuu tänäkin vuonna suotuisana, kunniakirjan myöntäjät kirjoittavat.

Göteborgin satama on Pohjoismaiden suurin tavarasatama, jonka kautta 30 prosenttia Ruotsin vientiteollisuuden tuotteista kuljetetaan maailmanmarkkinoille. Puolet maan konttiliikenteestä kulkee sataman kautta.

Göteborg on Ruotsin ainoa tarpeksi suuri satama ottamaan vastaan maailman suurimpia konttiliikenteen aluksia. Satamaan ja sieltä pois kulkee päivittän 25 junavuoroa, joiden ansiosta Ruotsin ja Norjan ulkomaankauppaa käyvillä yrityksillä on käyttössään älykkäät ja ympäristöä säästävät kuljetusyhtydet.

Satamassa on omat terminaalinsa öljylle, autoille, konteille ja matkustajaliikenteen aluksille.

Jaa artikkeli