Helsingin Satama julkaisi väliraportin skenaarioista vuoteen 2040

Selvitystyön ensimmäinen väliraportti sisältää yhteenvedot kolmesta erilaisesta skenaariovaihtoehdosta ja tarvittavista lisäselvitystarpeista.

Väliraportissa tunnistettiin useita jatkoselvitystarpeita. Piirros: Helsingin Satama

Helsingin Satama antoi pormestari Jan Vapaavuorelle 15.12. väliraportin selvitystyöstään eri skenaarioista vuoteen 2040 satamatoimintojen järjestämiseksi sekä niiden edellyttämistä investointitarpeista ja liikenneratkaisuista.

Selvitystyö perustuu pormestarin Helsingin Satama Oy:n hallitukselle antamaan toimiohjeeseen. Skenaariotarkastelu ulottuu vuoteen 2040 ja sisältää nykymallin sekä mallit, joissa keskustan satamanosien toiminnot siirretään joko osittain tai kokonaan Vuosaareen.

Selvityksen tarkoitus on luoda kokonaisnäkemys satamatoimintojen järjestämisen eri vaihtoehdoista ja toimintojen pitkän aikavälin kehittämisestä kestävällä ja yhtiön omistaja-arvon kasvua tukevalla tavalla. Tavoitteena on luoda näkemys eri vaihtoehtojen edellyttämistä liikenneratkaisuista, kustannuksista ja muista suorista ja kerrannaisvaikutuksista Helsingin Satama Oy:lle ja Helsingin kaupungille.

– Pidimme skenaarioselvityksen lähtökohtana Helsingin Sataman oman skenaariotyön tuloksia kesältä 2019. Helsingin Sataman työllistävä vaikutus on tällä hetkellä 25 000 henkilöä ja taloudellinen kokonaisvaikutus 4,1 miljardia euroa vuodessa. Skenaariotyöllä varmistetaan, että pääkaupungin satama palvelee koko Suomea viennin ja tuonnin pääsatamana mahdollistaen suomalaisen korkean osaamisen viennin ulkomaille jatkossakin, Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari toteaa Helsingin Sataman tiedotteessa.

Kolme erilaista skenaariota

Selvitystyön ensimmäinen väliraportti sisältää yhteenvedot kolmesta tarkasteltavasta skenaariovaihtoehdosta ja tarvittavista lisäselvitystarpeista.

Ensimmäinen tarkasteltu skenaario perustuu nykymalliin, jossa liikenne jatkuisi nykyisistä satamanosista ja jokaista satamanosaa on kehitetty omilla investoinneilla osana yhtiön pitkän aikavälin investointiohjelmaa.

YLEISKUVAUS TOIMINNASTA V.2040 Piirros: Helsingin Satama

Toisessa tarkastellaan Länsisataman, Katajanokan ja Eteläsataman matkustaja-autolauttaliikenteen keskittämistä kahteen satamanosaan ja Länsisataman liikenteen sujuvoittamista erillisellä liikenneratkaisulla.

YLEISKUVAUS TOIMINNASTA V.2040 Piirros: Helsingin Satama

Kolmas skenaario perustuu Vuosaaren laajentamiseen matkustaja-autolauttaliikenteen satamaksi Tallinnan liikenteelle.

YLEISKUVAUS TOIMINNASTA V.2040 Piirros: Helsingin Satama

 

Helsingin Satama korostaa väliraportissaan skenaarioselvityksen jatkoa varten tehtäviä lisäselvityksiä, joilla on selvitettävä skenaarioiden vaikutukset matkustaja- ja rahtiliikenteen määriin sekä kerrannaisvaikutukset logistiikkatoimialalle, matkailulle, keskustan elinvoimaisuudelle ja kaksoiskaupunki-konseptille. Myös ympäristövaikutukset huomioidaan suhteessa Helsingin kaupungin ja Helsingin Satama Oy:n hiilineutraaliustavoitteisiin. Lisäksi tarkennetaan eri skenaarioiden talousvaikutukset yhtiölle, kaupungille ja pääkaupunkiseudun talousalueelle.

Koko selvityksen on määrä valmistua kesäkuun 2020 loppuun mennessä.

Teksti: Vaula Aunola

Jaa artikkeli