– Tallinnan ja Helsingin välinen laivaliikenne oli tammi-maaliskuussa lähes koronaa edeltäneellä tasolla. Tukholman reitin matkustajamäärätkin ovat vertailukelpoiset vuoteen 2019, kun otetaan huomioon, että reitillä on nyt 3 laivaa, ja ennen koronaa 4, kertoo Kaj Takolander, Helsingin Sataman matkustajaliikenteestä vastaava johtaja kertoo Helsingin Sataman tiedotteessa.
– Ainakin toistaiseksi odotukset kesäksi ovat optimistiset.
Helsingin sataman linjaliikenteessä kulki tammi-maaliskuussa 1 606 000 matkustajaa, mikä on 58 % enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana.
Vilkkain laivareitti oli totutusti Helsingin ja Tallinnan välinen, sillä kulki tammi-maaliskuussa 1 287 000 matkustajaa. Toiseksi vilkkaimmalla Tukholman reitillä matkustajia kulki lähes 281 000.
Ahtaajien lakko näkyy rahtiliikenteen määrissä
Helmi-maaliskuun vaihteessa kaksi viikkoa kestäneen ahtausalan lakon vaikutukset näkyvät erityisesti alkuvuoden konttiliikenteen määrissä.
Tammi – maaliskuussa kokonaistavaraliikennettä kulki Helsingin sataman kautta 3,5 miljoonaa tonnia, mikä on 3,9 % vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Siitä tuontia oli 1,6 miljoonaa tonnia (-3,9 %) ja vientiä 1,8 miljoonaa tonnia (-4,6%).
Yksiköidyn tavaraliikenteen* määrä oli 2,9 miljoonaa tonnia (-6,2 %). Konttiliikenne laski edellisestä vuodesta 13,9 % tonneissa mitattuna, kumipyöräliikenteessä** lasku oli vähäisempi 2,7 %.
Kansainvälinen risteilymatkailu käynnistyi
MS Bolette saapuu 15.4. Hernesaareen ja avasi samalla kansainvälisen risteilykauden Helsingissä. Lokakuulle kestävälle kaudelle on etukäteen varattu 93 aluskäyntiä.
Ensimmäistä kertaa Helsingissä vierailevia aluksia eli ensikertalaisia saapuu kesällä kaksi, joista toinen on koko kauden aloittava MS Bolette 15.4. ja toinen 8.9. Hernesaareen saapuva MS Riviera.
Kansainvälisiä risteilymatkailijoita ennakoidaan saapuvan 120 000, tutustumaan maahamme sekä Helsingin ja pääkaupunkiseudun nähtävyyksiin, palveluihin ja tapahtumiin.
Itämeren kansainvälisessä risteilyliikenteessä on suuria geopoliittisesta tilanteesta johtuvia haasteita, eikä lähitulevaisuudelta odoteta suurta kasvua.
– Aluskäyntejä odotetaan viime kautta vähemmän, mutta uskomme varustamojen saaneen myytyä alukset täydemmiksi kuin viime kesänä, arvelee satamamestari Staffan Teromaa.
Kesän vilkkaimmiksi risteilypäiviksi näyttäisi muodostuvan 29.5. ja 2.7., jolloin Helsingin laitureissa vierailee normaalin linjaliikenteen alusten lisäksi kolme kansainvälistä risteilyalusta.