Helsingin Sataman hintakannustin kansainvälisille risteilijöille

Kesän ensimmäiset kansainväliset risteilyalukset saapuvat Helsinkiin maanantaina 9.5. Samana päivänä kolme isoa laivaa kiinnittyy Hernesaareen ja Melkin laiturille Jätkäsaareen. Tänä kesänä Helsingin Satama Oy ottaa käyttöön hintakannustimen, joka tarjoaa edullisempia alusjätemaksuja niille kansainvälisille risteilijöille, jotka jättävät jätevettä Helsinkiin.

Kesän ensimmäiset kansainväliset risteilyalukset saapuvat Helsinkiin maanantaina 9.5. Samana päivänä kolme isoa laivaa kiinnittyy Hernesaareen ja Melkin laiturille Jätkäsaareen. Tänä kesänä Helsingin Satama Oy ottaa käyttöön hintakannustimen, joka tarjoaa edullisempia alusjätemaksuja niille kansainvälisille risteilijöille, jotka jättävät jätevettä Helsinkiin.

Ensimmäiset Helsinkiin tänä vuonna saapuvat kansainväliset risteilijät ovat Regall Princess, Celebrity Silhouette ja Costa Luminosa. Kaikkiaan alkavalle kesälle on tähän mennessä sovittu 245 risteilykäyntiä. Se on 9 käyntiä vähemmän kuin viime kesänä, jolloin matkustajien määrä nousi 436 500 ennätykseen. Tämän kesän arviona risteilijät tuovat 420 000 matkailijaa Helsinkiin. 

Tuntuva hintakannustin jätevesien pumppaamiseksi Helsingin Satamaan

Tehostaakseen jätevesien vastaanottoa etenkin risteilyaluksilta, tällä kaudella Helsingin Satama ottaa ensimmäistä kertaa käyttöön uuden hintakannustimen, joka koskee pääasiassa matkustajia kuljettavia aluksia. Satamaan jätevettä jättävän aluksen alusjätemaksu on 20 % edullisempi, kuin sellaisen, joka ei jätevesiä jätä. Helsingin Sataman tavoitteena on, että kaikki laivat jättävät jätevedet satamaan.

Viime vuonna lähes 80 % kansainvälisistä risteilylaivoista jätti jätevettä Helsingin sataman laitureilla. Helsingissä jokaisella laiturilla on jäteveden vastaanottojärjestelmä, jonka kautta jätevedet menevät suoraan HSY:n käsittelyyn. Helsingin Satama luopui erillisistä jätevesimaksuista vuonna 2008 Itämerihaasteen myötä. Siitä saakka alukset ovat voineet pumpata kaikilla laivapaikolla jätevedet vastaanottolaitteisiin ilman eri veloitusta.

Vuonna 2019 risteilyalukset eivät enää saa päästää käymäläjätevettä Itämereen

Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO päätti 22.4.2016 Itämeren eritysaluetta koskevien määräysten voimaantulosta. Määräyksillä kielletään risteilylaivojen käymäläjätevesien päästäminen suoraan mereen. Kaikki Itämeren maat olivat yksimielisesti päätöksen takana.

Määräykset tulevat voimaan uusille laivoille 1.6.2019. Nykyisille risteilylaivoille määräaika on 1.6.2021. Laivat, jotka saapuvat Itämeren erityisalueen ulkopuolelta ja purjehtivat suoraan Pietariin, saavat kahden vuoden siirtymäajan 1.6.2023 saakka.

Uudet säännökset koskevat kaikkia matkustaja-aluksia, joissa on enemmän kuin 12 matkustajaa. Käytännössä säännökset koskevat ulkomaisia risteilyaluksia, koska Suomesta säännöllisesti liikennöivät automatkustajalaivat ovat jo pitkään jättäneet käymäläjätevetensä satamiin.

Puhtaamman Itämeren puolesta

Helsingin Satama tekee ympäristöyhteistyötä paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti. Olemme mukana Itämeren satamien ympäristöryhmässä, Helsingin ja Turun kaupunkien Itämerihaasteessa, Satamaliiton ympäristötyöryhmässä sekä useissa Helsingin kaupungin ja pääkaupunkiseudun ympäristöfoorumeissa. Helsingin Satama tekee aktiivista yhteistyötä myös asukkaiden ja kaupunginosayhdistysten kanssa.

Helsinkiin odotettavat risteilyalukset:
http://www.portofhelsinki.fi/matkustajille/odotettavat_risteilyalukset

kansainvälisten risteilijöiden laituripaikat Helsingissä:

http://www.portofhelsinki.fi/matkustajille/kansainvaliset_risteilyalukset

 

Jaa artikkeli