Helsingin Satama Oy:n Länsiterminaali 2 avataan Länsisatamassa matkustajien käyttöön aamulla 27.2.2017. Huikean näköalan merelle tarjoava terminaali on matkustusmukavuudeltaan ja sujuvuudeltaan omaa luokkaansa. Raitiovaunulla pääsee aivan oven eteen ja avarassa terminaalissa on helppo liikkua, laivojen liikkeet ja sijainnin voi havaita lähtöaulan lasiseinien läpi koko ajan. Kävelymatkat laivoihin ovat lyhyet ja autolla matkaan lähteviä palvelee nopea lähtöselvitys.
Terminaalin ravintola- ja kahvilapalvelut löytyvät lähteviä matkustajia palvelevasta lähtöaulasta ja niistä vastaa Panorama Bistro & Bar Helsinki ja Itämeren pisin baaritiski. Tarjolle tulee nopean matkustamisen ideaan sopivasti kevyttä naposteltavaa ja ruokaa, tuoreudesta ja laadusta tinkimättä sekä laaja juomavalikoima erikoisoluineen ja laadukkaine kahveineen.
Nopealle reittiliikenteelle suunniteltu
Helsingin satama on Suomen vilkkain matkustajasatama. Tulevana kesänä meriliikenne on huippuvilkasta: Eteläsatamasta, Länsisatamasta ja Katajanokalta lähtee Tallinnaan kiireisimpinä päivinä 24 lähtöä.
Länsiterminaali 2 on suunniteltu palvelemaan erityisesti nopeaa reittiliikennettä ja sen 6 –7 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Uusi terminaali on Olympiaterminaalin lisäksi vasta toinen alun perin matkustajakäyttöön suunniteltu rakennus. Nyt suunnittelussa on pystytty huomioimaan mahdollisimman hyvin matkustamisen mukavuus, laivaliikenteen tarpeet ja erilaiset ympäristönäkökohdat.
Länsiterminaalin ympäristöä säästävät ratkaisut
Uudet laiturit sijaitsevat aivan terminaalin vieressä ja alusten kääntöaikoja nopeuttavat toiselle laiturille asennettu automaattinen laivojen kiinnitysjärjestelmä, automooring, sekä kaksoisramppiratkaisu, jonka avulla ajoneuvoja voidaan ajaa laivaan ja ulos samanaikaisesti kahdesta kerroksesta.
Helsingin Sataman vuosikymmenen merkittävin investointi
Uusi Länsiterminaali 2 siihen liittyvien laiturien, matkustajasiltojen ja -käytävien, kenttäalueiden ja teiden rakentaminen sekä meriväylän parantaminen on ollut Helsingin Sataman kuluvan vuosikymmenen suurin satsaus.
– Länsiterminaali 2 on vastauksemme Tallinnan reitin kasvutarpeeseen tulevia vuosikymmeniä varten. Kasvavalla kapasiteetilla ja entistä mukavammalla matkustamisella luomme edellytyksiä kasvun jatkumiselle. Sujuvasti toimivilla satamilla Helsingin keskustassa on suuri merkitys kaupungille ja sen voimakkaasti kasvavalle matkailu-alalle, toteaa Helsingin Sataman toimitusjohtaja Kimmo Mäki.
Merimatkailu on kasvattanut jatkuvasti suosiotaan jo vuodesta 2008 asti, ja kasvu keskittyy voimakkaasti juuri Helsingin ja Tallinnan väliselle reitille. Syyt matkailuun eivät löydy vain lomailusta, vaan vilkkaat laivayhteydet tekevät mahdolliseksi Helsingin ja Tallinnan kaksoiskaupungin toimivuuden: työvoiman liikkuvuuden, sosiaalisen yhdistymisen ja yhteisen talousalueen. Reitti on tärkeä myös Suomen ulkomaankaupalle. Se tarjoaa tehokkaan ja kestävän kuljetusreitin paitsi matkustajille, myös tavaralle. Länsitaman lisäksi tavaraa kulkee Tallinnaan myös Vuosaaren ja Katajanokan satamien kautta.
Varustamot varsin innoissaan uudesta terminaalista
– Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisimman miellyttävän ja sujuvan asiakaskokemuksen. Tämän vuoksi olemme tuoneet Helsinki–Tallinna-reitille uuden laivan, asiakkaiden toiveisiin vastaavan Megastarin, ja panostaneet erilaisiin asiakaspalvelullisiin digiratkaisuihin. Jo laivalle pääsy on olennainen osa matkaa, ja nyt tämä hieno terminaali ja sen myötä entistä lyhyempi kävelymatka laivalle parantaa asiakaskokemusta entisestään, iloitsee Tallink Silja Oy:n toimitusjohtaja Margus Schults.
– Me Eckerö Linella haluamme tarjota asiakkaalle irtioton arjesta, olipa kyse muutamasta tunnista tai useammasta päivästä. Uusi Länsiterminaali tekee laivalla matkustamisesta yhä helpompaa ja miellyttävämpää niin loma- kuin businessmatkustajille, hymyilee Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen.
Etuajassa ja alle budjetoidun
Turun telakalla valmistunut Megastar kiritti terminaalityömaata, ja se saatiin valmiiksi kuukauden etuajassa. Nyt kevään ajan Länsiterminaali 2:ta käyttävät Tallink Siljan alukset Megastar ja Star. Eckerö Linen MS Finlandia siirtyy terminaalille alkukesästä.
Terminaalikokonaisuuden budjetti oli 45 Meur, koko hankkeen budjetti 90 Meur, toteutuneissa kustannuksissa on säästetty yli 5 %.
Länsisatamaa kehitetään osittain EU:n rahoittamana, Helsingin Satama on saanut tukea EU:n TEN-t ja Verkkojen Eurooppa (CEF) -rahoitusohjelmilta Twin Port 1 (20 %) ja Twin Port 2 (30 %) -hankkeisiin.
Faktoja:
terminaalirakennus 12 900 m2
rakennuttaja Helsingin Satama Oy
terminaalin pääsuunnittelija Tuomas Silvennoinen, PES-Arkkitehdit Oy
terminaalin pääurakoitsija YIT Rakennus Oy
kaksi uutta laivapaikkaa
350 metriä uutta matkustajakäytävää
kolme maihinnoususiltaa
kaksoisramppi, uusi ajoneuvosilta mahdollistaa lastauksen kahdelta tasolta