Kalajoen sataman liikennemäärä rikkoi viime vuonna kaikki odotukset. Liikennemäärä nousi lähes puoleen miljoonaan tonniin, mikä on sataman koko historian ennätysmäärä.
Kalajoen satama juhli vuonna 2013 50-vuotista toimintaansa.
Satamajohtaja Esa Anttion mukaan parempaa ja miellyttävämpää syntymäpäivälahjaa ei satamassa olisi voitu toivoa.
Aikaisempi ennätysvuosi oli vuonna 2012, jolloin liikennemäärä oli noin 456.770 tonnia. Sahatavaran vientimäärä oli yli 500.000 kuutiometriä, mikä oli 2000-luvun suurin.
Tarkka Kalajoen satamassa käsitelty liikennemäärä vuonna 2013 oli yhteensä 467.350 tonnia.
Kalajoen sataman liikenne on ollut myötätuulessa viime vuosien ajan. Vielä seitsemisen vuotta sitten vuosittainen liikennemäärä oli 280 000 tonnin tienoilla, joten niistä ajoista Kalajoen sataman liikenne on lähes tuplaantunut.
Vuosittainen liikenteen kasvu on ollut keskimäärin 10% luokkaa. Erityiset kiitokset liikenne-ennätyksestä satamajohtaja Esa Anttio haluaa antaa satamaoperaattoreille Rahjan Huolinta Oy:lle ja Blomberg Stevedoring Oy Ab:lle. Molemmat operaattorit ovat ansiokkaasti ja ammattitaitoisesti kehittäneet satamaa ja tarjonneet sataman asiakkaille erinomaista ja joustavaa asiakaspalvelua. Satamalaitoksen roolina on ollut huolehtia lähinnä laitureista, riittävistä varastokenttäalueista, varastotiloista, sataman muusta infrastruktuurista sekä vartiointi- ja aluspalveluista.
Kalajoen kaupungin johto- ja luottamushenkilöt ovat myös seisseet yksimielisesti sataman takana ja tukeneet sitä omilla päätöksillään. Erityisen tyytyväinen satamajohtaja on vuoden 2013 alussa tehdystä päätöksestä rekrytoida satamaan päätoiminen satamakapteeni jakamaan jatkuvasti kasvavaa työtaakkaa. Kalajoen sataman satamakapteeniksi rekrytoitiin merikapteeni Tytti Toikkanen Kalajoelta.
Kalajoki on jo pitkään ollut Perämeren suurin ja koko maassa yksi suurimmista sahatavaran vientisatamista. Muita vientituotteita ovat muun muassa hake, kuitupuu, kasvuturve, teräsrakenteet ja vilja. Lisäksi syksyllä 2012 alkoivat tuulivoimahankkeiden kuljetukset, joita varten Kalajoen satamaan on hankittu tarpeen mukaan siirrettävää raskasnostokalustoa. Niitä käytetään myös sekä teräsrakenteiden että projektilastien lastauksiin ja purkauksiin.