Kasvanut konttiliikenne uhkaa tukkia Shanghain jättisataman

Maailman vilkkain konttisatama Shanghai painii vaikeiden liikenneruuhkien kanssa. Ruuhkat johtuvat Yangshanissa eli Shanghain satamassa usein vallitsevista sankoista sumuista, kasvaneista liikennemääristä ja varustamoiden konsolidaatioaallosta, varustamojen edustajat ja satamaviranomaiset sanovat.

Parhaillaan satamaan pääsyä odottelee toistasataa konttilaivaa. Keskimääräinen laituripaikan odotusaika pidentyi viime viikolla edellisestä viikosta 6,2 prosenttia 18,2 tuntiin, ohjelmistoja varustamoille kehittävän CargoSmartin edustaja kertoo.

Maailman vilkkain konttisatama Shanghai painii vaikeiden liikenneruuhkien kanssa. Ruuhkat johtuvat Yangshanissa eli Shanghain satamassa usein vallitsevista sankoista sumuista, kasvaneista liikennemääristä ja varustamoiden konsolidaatioaallosta, varustamojen edustajat ja satamaviranomaiset sanovat.

Parhaillaan satamaan pääsyä odottelee toistasataa konttilaivaa. Keskimääräinen laituripaikan odotusaika pidentyi viime viikolla edellisestä viikosta 6,2 prosenttia 18,2 tuntiin, ohjelmistoja varustamoille kehittävän CargoSmartin edustaja kertoo.

CargoSmartin mukaan Shanghain satamaa vaivaava tiheä sumupilvi alkoi jo huhtikuun alussa ja ruuhkat ovat siitä saakka vain kasvaneet. Konttilaivojen odotusajat pomppasivat 42 prosenttia huhtikuun 16. ja 18. päivän välisenä aikana kuun alkupäiviin verrattuna.

– Yritämme keksiä keinoja tilanteen ratkaisemiseksi. Tavoitteemme on palvella asiakkaita mahdollisimman nopeasti, ongelmista nettisivuillaan ensimmäisenä kertoneen Shanghai International Port Groupin edustaja sanoo.

Monet varustamot kuten Hapag-Lloyd ja Maersk Line ovat niin ikään tiedottaneet asiakkailleen Shanghain viivytyksistä.

– Työskentelemme yhdessä kiinalaisten satamien ja terminaalikumppaneidemme kanssa, tanskalaisvarustamon Pekingin edustaja kertoo Reutersille.

Fuusiot ja allianssit lisäävät ruuhkia

Sumu ei suinkaan ole liikenneruuhkien ainoa syntipukki. Varustamoalliansseissa on mukana yli kymmenen kansainvälistä konttivarustamoa kuten Maersk, Hapag-Lloyd, COSCO Shipping ja Yang Ming Marine Transportation.

Liikenneoloja on jouduttu sopeuttamaan entistä suurempien konttilaivojen tarpeisiin, ja tämä on vaikeuttanut Shanghain sataman sujuvaa toimintaa.

Varustamojohtajat kertovat konttikuljetusten määrän kasvusta, joka on vuosien kitumisen jälkeen parantanut kontirahtien hintoja.

Volyymien määrällä mitattuna Shanghai on ollut maailman suurin konttisatama vuodesta 2010 lähtien. Satamassa käsiteltiin viime vuonna 37,1 miljoonaa rahtiyksikköä eli kuljetusvolyymi kasvoi 1,6 prosenttia edellisvuodesta, Shangain satamaoperaattori ilmoitti pörssitiedotteessaan maaliskuussa.

http://www.reuters.com/article/us-china-port-congestion-idUSKBN17N13U

 

Jaa artikkeli