Kansainvälinen sijoittajaryhmä on potkaissut käyntiin 165 miljoonan dollarin arvoisen satamahankkeen risteilyaluksille Panaman kanavassa. Ryhmään kuuluu myös kiinalainen suunittelutoimisto China Harbour Engineering Company Ltd eli CHEC, ja hanke on ensimmäinen sen jälkeen kun Panama ja Kiina avasivat diplomaattisuhteensa uudelleen tänä vuonna.
Panaman ja Kiinan lähentyminen on karvas tappio Taiwanille ja samalla selkävoitto manner-Kiinalle, joka on Panaman uusitun kanavan toiseksi tärkein asiakas, Reuters kirjoittaa.
Satamahanke alkaa niin, että CHEC ja belgialainen suunnittelutoimisto Jan de Nul rakentavat matkustajaterminaalin kanavan suulla sijaitsevalle Perico Islandille. Näin kanava houkuttelee turisteja kahdelta valtamereltä.
Kiina levittäytyy Pohjois- ja Etelä-Amerikkoihin
CHEC:in edustaja Wang Bo sanoo, että hänen edustamansa yhtiö kuuluu valtiolliseen CCCC:hen (China Communications Construction Company ), jolla puolestaan on diilejä molemmissa Amerikoissa yli seitsemän miljardin dollarin edestä.
Avaijaistilaisuudessa Panaman presidentii Juan Carlos Varela ylisti diplomaattisuhteiden palautumista ennalleen ja kiinalaisten osuutta rakennushankkeessa ja sen rahoittamisessa.
Seuraavan valtiovierailunsa Varela aikoo tehdä Kiinaan, joten Taiwanin hallitus näyttää jäävän auttamatta soittelemaan toista viulua.