Kokkolan satamaan automaattinen kalkkiterminaali

Kokkolan satamassa on otettu käyttöön kalkinkäsittelyterminaali, joka kasvattaa sataman liikennettä reippaasti. Kalkkiterminaali on Belgiassa päämajaansa pitävän poltetun kalkin valmistajan Lhoistin ja Kokkolan Satama Oy:n yhteishanke. Satamayhtiön osuus terminaalista on lähes miljoona euroa.

– Uusi laitos jalostaa laivojen tuomaa kalkkia asiakkaalle sopivaksi tuotteeksi. Meiltä tuotteet lähtevät maakuljetuksina eri puolille Suomea. On hienoa, että iso kansainvälinen yritys investoi Kokkolaan näin mittavasti, Kokkolan Sataman toimitusjohtaja Torbjörn Witting sanoo tiedotteessa.
Wittingin mukaan investointi on jatkoa osapuolten yli kymmenvuotiselle yhteistyölle. Lhoistin mukaan hyvä palvelu, tehokas satama ja asiakkaiden edullinen sijainti avittivat terminaalin sijoituspaikan valintaa Kokkolaan.
 
Uusi automaattinen terminaali käsittelee noin sata tonnia kalkkia tunnissa. Lopputuote varastoidaan kahteen 30 metriä korkeaan siiloon, joista toimitukset kuorma-autoilla järjestetään vuorokauden ympäri asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Väylätöillä isompia laivoja Kokkolaan

Kokkolassa on kesän lopussa aloitettu yhdessä liikenneviraston kanssa syväväylän ja sataman ruoppaushankkeet, joissa väylän kulkusyvyys kasvatetaan metrillä 14 metriin. Väylä- ja satamainvestointien yhteiset kustannukset ovat noin 61,7 miljoonaa euroa, josta satama-alueella tehtävien rakennustöiden osuus on 18 miljoonaa euroa. Rakennustyöt toteutetaan vuosien 2018-20 aikana.
 
Kokkolassa käy vuosittain noin 70 Panamax- ja Capesize-luokan alusta, joiden kantavuudet ovat 70 000 tonnista jopa reippaasti yli 100 000 tonniin. Kokkolan satama on Suomen kolmanneksi suurin yleissatama.
Jaa artikkeli
Paroc Banneri