Päättynyt vuosi oli Kokkolan Satamalle ennätysten vuosi myös euroissa mitattuna. Myynti ylitti ensimmäisen kerran 22 miljoonan euron rajan ja oli 9,4 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Suomen kaivannaisteollisuus lisäsi kuljetuksiaan Kokkolan kautta, ja Venäjän transitoliikenne nousi voimakkaasti. Kolmas merkittävä asiakasryhmä on Kokkolassa toimiva teollisuus ja paikallinen kauppa.
– Olemme panostaneet sataman tehokkuuteen ja investoineet muun muassa uusiin nostureihin, erikoisterminaaleihin ja esimerkiksi viime vuonna valmistuneeseen korjaamorakennukseen. Viimeisinä vuosina satamaan on valmistunut kaksi hehtaaria uutta toiminta-aluetta vuosittain. Voimme vastaanottaa uusia asiakkaita 2,0 milj tonnin edestä, kertoo satamajohtaja Torbjörn Witting.
Kokkolan Satama oli vuonna 2013 Suomen suurin raaka-aineita käsittelevä satama. Kaikkien yleisten satamien vertailussa Kokkolan satama on kolmanneksi suurin tonnimääräisesti. Vuodet 2011-2013 ovat Kokkolan sataman kaikkien aikojen huippuvuodet 7,4-7,9 miljoonan tonnin vuosiliikenteillä.
Witting kertoo, että Kokkolan sataman transitoliikenne lisääntyi vuonna 2013 27,4 prosenttia, ja tavaraliikennettä oli yhteensä 2,9 miljoonaa tonnia.
Kokkolan satama on viimeisten kymmenen vuoden aikana kuulunut Suomen merkittävimpiin Venäjän transitoliikenteen satamiin. Transitoliikenne pysyy vähintään viime vuoden tasolla.
Kasvua ja ennätyksiä
-Vuoden 2013 kokonaisliikennemäärä 7,854 miljoonaa tonnia.
-Liikenteen lisäys 5,9 prosenttia.
-Laivoja kävi ennätysmäärä, 614 kappaletta. Laivoista 52 kappaletta oli cape size tai panamax -kokoluokan aluksia.
-Liikenne lisääntyi sekä Venäjältä että Keski-Suomesta tasaisesti koko vuoden ajan.
-Kokkola on investoinut alueisiin, laitureihin ja laitteisiin yhteensä 77 milj. euroa viimeisten 10 vuoden aikana.