Aasian maista tuotujen konttien määrä kasvoi, mitä pidetään yhtenä osoituksena Euroopan kulutuskysynnän vahvuudesta. Teu-määrillä mitattuna Rotterdamin kuljetukset lisääntyivät enemmän kuin mitä rahtitonnit kasvoivat. Tämä johtui tyhjien konttien suurista käsittely- ja palautusmääristä.
Rotterdamissa myös energiakuljetukset kasvoivat alkuvuonna. Varsinkin nesteytetyn maakaasun eli LNG:n kuljetukset lähes tuplaantuivat viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna. Kasvu johtui erityisesti edullisen LNG:n tuonnista Yhdysvalloista Euroopan kaasumarkkinoille. Sataman arvioiden mukaan amerikkalaisen kaasun hinta putosi suhteessa Pohjanmeren brent -raakaöljylaatuun.
Ennätyskuljetukset johtivat myös sataman hyvään tulokseen. Alkuvuoden operatiivinen tulos kohosi 139 miljoonaan euroon eli 155 miljoonaan dollariin. Tulos kohentui seitsemän prosenttia vuoden takaisesta vertailukaudesta, Marex kirjoittaa.
Maailmanmarkkinoilla haasteita
Rotterdamin sataman kautta kulkeva roro -liikenne on kokenut melkoista myllerrystä jatkuvasti vaihtelevien Britannian brexit -kantojen myötä. Vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana varustamot ja kuljetusliikkeet sekä liikenteen muut toimijat kasvattivat varastojaan ja varautuivat Britannian viime maaliskuiseen EU-eroon, jota ei lopulta tapahtunutkaan.
Kun EU sitten myönsi Britannialle lisäaikaa ensi lokakuun loppuun saakka, kuljetusalalla alettiin purkaa Englannin kanaalin molemmille puolille kerättyjä varastoja. Tämä puolestaan johti Rotterdamin roro -liikenteen vähentymiseen.
– Makrotalouden kokonaiskuvassa maailmantalouden suuret pelurit ovat pattitilanteessa. Brexitin jälkeen tulevista tulleista on vaikea sanoa mitään. Myös maailmankaupan näkymät ovat epävarmat. Näissä oloissa Port of Rotterdam näkee toisen vuosipuoliskon kuljetusmäärien heikentyvän hienoisesti viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, sataman toimitusjohtaja Allard Castelein ennustaa.