Korean telakat rynnivät LNG-tankkereiden tilauksilla

Etelä-Korean laivanrakennuksen ”kolme sisarusta” ovat pelastautuneet vararikolta lähes yksinomaan LNG-tankkereiden tilaussuman ansiosta, Soulin hallituksen avokätisiä telakkatukia toki lainkaan väheksymättä.

Vuoden viimeisenä päivänä yksi Korean suurista eli Samsung Heavy Industries (kuvassa) ilmoitti saaneensa eurooppalaiselta varustamolta 190 miljoonan dollarin arvoisen LNG-tankkerin tilauksen. Kyse on jälleen uudesta Samsungin rakentamasta LNG-tankkerista; vuoden 2021 maaliskuussa valmistuva alus on viides kaikkiaan kuudesta Eurooppaan tilatun aluksen katraasta. 
Samsung Heavyn tilauskirjoissa oli viime vuoden lopussa yhteensä 49 erilaista uudisrakennusta vajaan kuuden miljardin dollarin arvosta. Näistä 18 on LNG-tankkereita, 13 konttialuksia, 15 tankkilaivoja ja kolme erikoisaluksia, The Maritime-Executive kirjoittaa.
Tänä vuonna Samsungin tavoitteena on saada uusia tilauksia kaikkiaan 8,2 miljardin dollarin arvosta.
 
Korealla tanakka ote LNG-markkinasta
 
Tutkimusyhtiö Clarkson Researchin mukaan LNG-alusten tilaukset elävät ja voivat hyvin. Tänä vuonna näitä aluksia tilataan todennäköisesti jopa 69 kappaletta, kun viime vuonna LNG-tankkereita tilattiin 65 ja vuonna 2017 vain 17 kappaletta.
Etelä-Korean kolme suurta telakkaa eli Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries ja Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) hallitsevat LNG-alusten markkinoita mielin määrin. Peräti 80 prosenttia viime vuonna tehdyistä LNG-alusten kaupoista meni korealaistelakoiden piikkiin.
LNG-buumin myötä kaikki ”kolme sisarusta” saavuttivat myös viime vuoden myyntitavoitteensa. Vuonna 2018 HHI:n tilauskanta oli 13,3 miljardia dollaria, Samsungin 5,7 miljardia dollaria ja DSME:n 6,81 miljardia dollaria.
Tukevien tilauskirjojensa perusteella korealaissiskokset olivat viime vuonna kaikkein suurimpia laivanrankennusyhtiöitä myös koko maailman mittakaavassa.
 
LNG:n voittokulku jatkuu
 
LNG-alusten kysyntää vauhdittaa ainakin osittain jättivaltio Kiinan kasvava tarve puhtaammasta energiasta. Toinen syy on se, että maailman merenkulkualalla etsitään puhtaampia polttoaineita merenkulkujärjestö IMO:n päästörajoituksiin yltämiseksi.
Niinpä tutkimustalo Clarkson arvelee, että kaasulaivojen tilaukset jatkuvat vahvoina myös tulevina vuosina. Vuosien 2020-27 välisenä aikana analyytikot povaavat keskimäärin 63 LNG-tankkerin tilauksia vuosittain.
Suurin osa uusien LNG-laivojen tilauksista menee juuri Etelä-Korean telakoille, ja tämä kuumentaa laivanrakennuspiirejä vallankin Japanissa ja EU-maissa.


Jaa artikkeli
Stena Banneri