Länsisataman kärkeen nouseva Helsingin Sataman Länsiterminaali 2 on harjakorkeudessaan ja rakentaminen on edennyt reilusti puoliväliin suunnitellussa aikataulussa. Rakennusmiehet juhlistivat Helsingin uuden maamerkin harjannostajaisia 18.8.2016.
Länsiterminaali 2 rakentamisessa hyvä yhteistyö, työn organisointi ja eri toimijoiden yhteen pelaaminen on saanut aikaan hyvää tulosta. Terminaalirakennuksen, kadun ja satamainfran rakentamiseen osallistuu yhteensä noin 140 yritystä. Terminaalirakennuksen pääurakoitsijana toimii YIT Rakennus Oy.
Työn edettyä yli puolenvälin rakentajat muistivat juhlallisuuksien keskellä iloita myös hyvästä työturvallisuudesta. Työmaalla ei ole tähän saakka sattunut yhtään vakavaa, yli 30 päivän poissaoloon johtanutta työtapaturmaa.
Toimivaa ja elämyksellistä matkustusta
Terminaalin suunnittelun lähtökohdaksi valittiin miellyttävä, toimiva ja nopea matkustaminen ja suunnittelusta vastaa PES-Arkkitehdit Oy. Pääsuunnittelijana toimii Tuomas Silvennoinen.
Rakennus on arkkitehtuuriltaan persoonallinen, ja siinä korostuu tehokkuus mutta myös elämyksellisyys. Tilat tuntuvat keveiltä ja ilmavilta. Valtavista ikkunoista näkee suoraan merelle, ja kun laiturit ja laivatkin ovat näkyvissä, matkustajan on helppo liikkua ja suunnistaa terminaalissa. Matkustajien tilat ovat väljät, mutta etäisyydet esimerkiksi odotusaulasta laivaan ovat lyhyet. Uudelta, koko seinän mittaiselta terassilta avautuu kenties kaupungin hienoin merinäköala.
Ensi keväänä matkustajien käyttöön aukeava moderni terminaali kahden uuden laivapaikkansa kanssa tulee palvelemaan jatkuvasti vilkastuvaa Tallinnan liikennettä. Matkaajille se tarjoaa sujuvaa matkantekoa ja esimerkiksi entistä lyhyempiä kävelymatkoja laivaan.
Helsinki ja Tallinna, joita voidaan pitää tiivistyvänä ”kaksoiskaupunkina” ja yhtenä työssäkäyntialueena, lähenevät toisiaan uuden terminaalin myötä ajallisesti ja jopa metrimääräisesti.
Automaattiset porttitoiminnot sujuvoittavat lähtöselvitystä ja vähentävät odottelua. Automaattinen laivojen kiinnitysjärjestelmä on nopea ja vähentää myös päästöjä. Kahden kerroksen ajoramppi taas nopeuttaa ajoneuvojen lastausta ja purkua.
Myös ympäristöä säästävät mahdollisuudet on huomioitu laajasti. Terminaalin valaistuksen energia tuotetaan matkustajakäytävään asennettavilla aurinkopaneeleilla. Ja kuten kaikilla Helsingin Sataman laitureilla, alukset voivat jättää jätevetensä ilmaiseksi maihin puhdistettavaksi.