Vilkastunut linjaliikenne Euroopan satamiin vauhdittaa Hangon sataman kasvua. Myös Koverharin bulk-satama otetaan käyttöön vuonna 2015.
– Oma näkemykseni on se, että Hangon satama sijaitsee strategisesti hyvällä paikalla, toteaa sataman uusi toimitusjohtaja Anders Ahlvik. Hän kertoo, että satamasta on nopea yhteys avomerelle ja Euroopan satamiin. Tästä syystä myös uusi rikkidirektiivi parantaa Hangon sataman kilpailukykyä.
– Tosin rikkidirektiivin vaikutukset eivät ole vielä näkyneet täysimääräisenä alusten polttoainekustannuksissa, kertoo Ahlvik.
Vuoden vaihteessa Hangon Satama Oy:n palveluksessa aloittanut Ahlvik siirtyi tehtävään Karjaan Kuorma-Autokeskus Oy:n toimitusjohtajan tehtävästä. Ahlvik on työskennellyt vuodesta 1984 alkaen kuljetus- ja logistiikka-alan tehtävissä mm. Hangö Steverdoring Ab:ssä.
– On myönnettävä, että viime vuodet ovat olleet monelle suomalaiselle satamalle aikaisempia vuosia ankeampia, mutta katsomme Hangon satamassa valoisasti tulevaisuuteen.
Tämän vuoden liikenteen ennakoidaan kasvavan.
– Meillä on positiiviset odotukset, sillä jo viime vuonna tavaraliikenteemme kasvoi 4-5 % tonneissa mitattuna. Alusten lukumäärä kasvoi noin 3 %.
– Kaikki merkit viittaavat siihen, että myös tulevaisuudessa sataman liikenteen kasvu jatkuu. Ahlvik korostaa, että satama kuuluu Suomen suurimpiin trailereita ja rekkoja käsitteleviin satamiin.
Tänä vuonna, 19.1., Finnlines avasi uuden Hanko-Rostockin reitin.
– Liikenteen aloittaneella Finnlinesin roro-aluksella on kaksi lähtöä viikossa. Yhteensä Rostockiin Hangosta on 7 lähtöä viikossa.
– Lisäksi Transfennican alukset ovat ajaneet Hangosta jo viidentoista vuoden ajan Lyypekin satamaan 7 kertaa viikossa.
– Pelkästään Saksaan suuntautuu Hangon satamasta noin 15 lähtöä viikossa, mikä vahvistaa Hangon sataman asemaa yhtenä Suomen suurimpana Saksan linjaliikenteen satamana.
Saksan satamien ohella Hangosta on esimerkiksi Navirailin aluksilla päivittäiset lähdöt Paldiskin satamaan.
Tulevaisuudessa liikenteen lisäksi sataman kuljetuskapasiteettia kasvattaa viime vuoden lopulla solmittu kiinteistökauppa. Hangon kaupunki osti konkurssin tehneen FNsteel Oy Ab:n Koverharissa sijainneen bulk-sataman. Kauppaan sisältyi sataman lisäksi noin 600 hehtaarin maa- ja vesialueet. Hangon Satama Oy vastaa Koverharin sataman toiminnasta.
Ahlvik kertoo, että Koverharin bulk-satama avataan käyttöön vielä tämän vuoden aikana. —Koverharin satama maa-alueineen tarjoaa uusia mahdollisuuksia niin Hangon satamalle kuin kaupungin läheisyydessä toimiville yrityksille.