Maersk ja IBM lyövät lisää löylyä lohkoketjuhankkeeseen

Maailman suurimman konttivarustamon Maersk Linen emoyhtiö A.P. Moller-Maersk ja amerikkalainen it-jätti IBM ovat jo vuoden päivät pyörittäneet yhteistä lohkoketjuhankettaan suljetussa käytössä. Osapuolten mukaan niiden TradeLens -projekti on lyhentänyt merirahtien kuljetuksia 40 prosentilla. Lohkoketjun vuoden mittainen koeaika saa nyt jatkoa niin, että muitakin halukkaita toivotetaan mukaan, kumppanukset kertoivat viime viikolla.

Maerskin konttilaiva Bremerhavenin satamassa. Kuva Kari Martiala

Lohkoketju- eli blockchain -teknologia säästää aikaa, koska se vähentää turhaa paperityötä logistiikkaketjun kaikkien osallistujien toimistoissa. Pienillä panostuksilla tuloksia ei kuitenkaan saada aikaan, sillä pelkästään IBM:n lohkoketjuryhmässä työskentelee noin 1 600 ihmistä, yksikköä johtava Marie Wick kertoo.

– Kun kuljetusten data on kaikkien sitä tarvitsevien saatavilla välittömästi ja lohkoketjutekniikan ansiosta oikeaksi todistettuna, rahdit liikkuvat ennennäkemättömän sujuvasti, Wick selostaa.

Vaikka lohkoketjuja on vaikea ellei mahdoton väärentää, ei huijauksilta voida tässäkään uudessa teknologiassa täysin välttyä. Mikäli jo lähtösatamassa järjestelmään syötetään virheellistä dataa, ei teknologia osaa automaattisesti sitä korjata. Epäilyttävältä vaikuttavaa kirjausta voidaan toki tarkkailla monessa eri vaiheessa, mikä lisää hakkereiden kiinni jäämisen riskiä.

Pilottihanke avautuu nyt muillekin kiinnostuneille

TradeLens on tähän asti ollut suljetussa kokeilukäytössä eikä sen pohjalla olevaan lohkoketjuun ole ollut yleistä pääsyä. Mutta mukana on IBM:n ja Maerskin lisäksi ollut 94 eri yhteistyökumppania, esimerkiksi tulli- ja satamaviranomaisia ympäri maailmaa. Päivittäin lohkoketjussa käsitellään jopa miljoonaa eri laivakuljetusta ja vuoden koeaikana näitä digitaalisia kirjauksia on kertynyt jo yli 154 miljoonaa kappaletta.

– Lohkoketjusta kehittyy maailmankaupan kuljetuksissa varmasti uusi standardi ja jatkuva innovaatioiden lähde koko kansainväliselle kuljetusalalle, Modern Terminalsin toimitusjohtaja Peter Levesque sanoo Maerskin nettisivuilla.

TradeLensin perustaneita Maerskia ja Isoa sinistä eli IBM:ää ovat jo nyt lähestyneet monet uudet, lohkoketjun ratkaisuja kokeilemaan haluavat kumppanit, kuten Tyynen meren varustamoallianssi PIL (Pacific International Lines) sekä useiden eri maiden tulli- ja satamalaitokset Alankomaista aina Saudi-Arabiaan ja Singaporeen saakka.

IBM ja Maersk toivottavatkin kaikki kiinnostuneet osapuolet ottamaan selvää TradeLensistä alla olevasta nettiosoitteesta.

https://www.maersk.com/en/news/2018/08/09/maersk-and-ibm-introduce-tradelens-blockchain-shipping-solution

tradelens.com

 

Jaa artikkeli