Miltä Turun sataman matkustajaterminaali näyttää vuonna 2026?

Turun Sataman Ferry Terminal Turku -hankkeen arkkitehtikilpailu etenee jatkovalintoihin. Katso ehdokkaat.

Ehdokas: AALLONHARJA

Turun Satama on järjestänyt kaksivaiheisen arkkitehtuurikutsukilpailun sataman uuden matkustajaterminaalin pää- ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi.

Kilpailun tarkoituksena on Viking Linen ja Tallink Siljan nykyisten terminaalirakennusten korvaaminen uudella yhteisterminaalilla ja suunnitella korkealuokkainen, toiminnallisuuksiltaan erinomainen terminaalirakennus. Ferry Terminal Turku -hankkeen tavoitteena on uusin ratkaisuin saavuttaa kustannushyötyjä ja laivaliikenteen toiminnallista tehostamista.

Terminaalin rakennustyö ajoittuvat vuosille 2024-2025. Uusi terminaali on tarkoitus ottaa käyttöön helmikuussa 2026.

Arkkitehtikilpailun ensimmäinen vaihe

Turun Sataman uuden terminaalirakennuksen arkkitehtikilpailun ensimmäinen vaihe on päättymässä. Kilpailuun valitut arkkitehtitoimistot jättivät ehdotuksensa 11. helmikuuta ja tuomaristo kokoontui tekemään niistä ensiarvionsa helmikuun 14. päivänä.

– Vielä tässä vaiheessa nimettöminä saadut ehdotukset ovat odotustemme mukaisesti korkeatasoisia ja tarjoavat mielenkiintoisia vaihtoehtoja uuden Ferry Terminal Turun matkustajaterminaalin jatkosuunnitteluun. Ensivaikutelman mukaan kaikki ehdotukset ovat toteuttamiskelpoisia, mutta ennen jatkopäätöksiä teetämme asiantuntijoilla arviot vielä niiden toiminnallisuudesta sekä rakentamiskustannuksista. Keskeistä on ehdotettujen rakennusten kyky kasvavien matkustajavirtojen sujuvaan läpimenoon sekä kustannusvastaavuus investointibudjettiin verrattuna, kertoo kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Turun Satama Oy:n toimitusjohtaja Erik Söderholm.

Ehdokas: ARCTURUS

Julkisena hankintana järjestettyyn suunnittelukilpailuun ilmoittautui mukaan lähes kaksikymmentä nimekästä arkkitehtitoimistoa, joista referenssien pisteytyksen perusteella kilpailun ensivaiheeseen valittiin viisi: PES-Arkkitehdit, työryhmä Helin & Co Arkkitehdit ja LPR-arkkitehdit, Arkkitehtitoimisto ALA, Zaha Hadid Architects sekä JKMM Arkkitehdit.

Ehdokas: FOKKA

– Kaikki valitut toimistot edustavat alansa huippuosaamista ja heidän osaamistaan on nähtävissä lukuisissa merkittävissä rakennuksissa. Neljän kotimaisen toimiston ryhmää täydentää kansainvälisesti palkittu Zaha Hadid Architects, jonka mukanaolo kertoo Ferry Terminal Turun kiinnostavuudesta ulkomaita myöten, kertoo hankintakonsultti Sanna Kronström Turun Satamaa suunnittelukilpailun konsulttina avustavasta Hankintakumppanit Oy:stä.

Valintaprosessi jatkuu kustannus- ja toiminnallisuustarkastelun jälkeen maaliskuun alkupuolella, jolloin tuomaristo valitsee kaksi tai kolme arkkitehtitoimistoa mukaan kilpailun toiseen vaiheeseen. Valituille annettujen kehitystoiveiden mukaan muokattuja ehdotuksia odotetaan huhti-toukokuun vaihteessa. Kilpailun voittaja, eli matkustajaterminaalin suunnittelijaksi valittu arkkitehtitoimisto julkistetaan kesään mennessä.

Ehdokas: LINNATERMINAALI

Kilpailun tuomariston muodostavat Turun Sataman edustajina toimitusjohtaja Erik Söderholm, operatiivinen johtaja Antti Pekanheimo ja rakennuttajapäällikkö Jouni Hildén sekä varustamojen edustajina Tallink Siljan Turun aluejohtaja Nina Honkaranta ja Viking Linen operatiivinen päällikkö Peter Forsberg. Asiantuntijanäkemystä tuomaristoon tuovat Turun kaupungin kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen, Schauman Arkkitehdit Oy:n toimitusjohtaja Janne Helin (arkkitehti SAFA) ja Aalto-yliopiston professori Pirjo Sanaksenaho (arkkitehti SAFA).

Ehdokas: ORIGAMI
Jaa artikkeli