Ports of Stockholm odottaa paljon Norvikin uudelta syväsatamalta

Vuoden päästä valmistuvalla Tukholman uudella syväsatamalla on kauaskantoisia vaikutuksia koko Itämeren tavaraliikenteelle ja Ruotsin teollisuudelle. Tätä varten Hongkongin kauppakamarin Ruotsin osasto järjesti vapun alla seminaarin, johon osallistui muiden muassa Norvik Portin tuleva konttioperaattori Hutchison Ports.

Tukholman upouusi syväsatama Norvik Port avataan toukokuussa 2020 ja sen konttiliikennettä operoi suuri hongkongilainen satamayhtiö Hutchison Ports.
– Ports of Stocholm ja Hutchison Ports ovat loistava esimerkki siitä, miten eri toimijoiden välinen yhteispeli tuottaa lisäarvoa yrityksille ja niiden henkilökunnalle sekä laajemmalti koko yhteiskunnalle, Hongkongin kauppakamarin Ruotsin osaston puheenjohtaja Torborg Chetkovich hehkuttelee satamaseminaarin tiedotteessa.
Chetkovichin mukaan Hongkongin kauppakamarin ruotsalaisen osaston tehtävänä on edistää maiden välistä kaupankäyntiä.
Hutchison Portsin Euroopan johtaja Clemence Cheng huomauttaa siitä, että Norvikista tulee Ruotsin itärannikon ainoa valtameriliikenteen aluksille sopiva syväsatama.
– Tukholman Norvik takaa sekä taloudellisia että ympäristöetuja, koska uusi satama tuo alukset ja rahdin lähemmäs Ruotsin suurimpia markkinoita, Cheng sanoo.
Hutchison on maailmanluokan operaattori
Tukholman satamien toimitusjohtaja Thomas Andersson puolestaan korostaa sitä, että ruotsalaiset ovat erittäin tyytyväisiä saadessaan juuri Hutchisonin Norvikin sataman yhdeksi kumppaniksi.
Ports of Stockholm on tehnyt Norvikin sataman tiimoilta yhteistyötä Hutchison Portsin kanssa jo vuodesta 2008 lähtien. Nyt sataman avajaiset lähestyvät ja hanke etenee aikataulujen mukaisesti ja budjetissa, Andersson sanoo.
Hutchison Portsin emoyhtiö on Hongkongin satamaoperaattorina tunnettu Hutchison Whampoa, joka puolestaan kuuluu yhden Aasian rikkaimman miehen, hongkongilaisen Li Ka-shingin bisnesimperiumiin.
Jaa artikkeli
Stena Banneri