SOL hankki enemmistön Scanlogista

Ruotsin logistiikka-ala jatkaa keskittymistä, kun varustamoyhtiö SOL nostaa omistuksensa hieman yli 50 prosenttiin Scanlogin osakkeista. Scanlogin mukaan se saa vahvan omistajan, jonka tuella logistiikkayhtiö voi jatkaa nopeaa kasvuaan. Ostajaa yrityskaupassa kiinnostavat varsinkin huolinta-alan ovelta-ovelle -palvelut.

Vuosi sitten SOL Group ja toinen ruotsalaisvarustamo Wallenius Lines perustivat puoliksi omistamansa yhteisyrityksen Wallenius SOL:in.

SOL eli Svenska Orient Linien omisti jo aiemmin 20 prosenttia Scanlogin osakkeista. Nyt varustamosta on tullut Scandinavian Logistics Partnersin eli Scanlogin enemmistöosakas. Scanlogilla on Ruotsin neljässä toimistossaan nelisenkymmentä työntekijää ja viime vuonna yhtiön liikevaihto oli noin 400 miljoonaa Ruotsin kruunua.

Scanlogin perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Mathias Wideroth sanoo, että uusi vahva omistaja takaa huolintayhtiölle hyvät mahdollisuudet jatkaa nopeaa ja kestävän kehityksen mukaista kasvuaan. Kestävällä kehityksellä Wideroth tarkoittaa Scanlogin mainostamaa tapaansa toimia ”vastuullisena logistiikkayhtiönä” eli ympäristön huomioon ottavana huolinta-alan pelurina.

SOL:n hallituksen puheenjohtaja Michael Kjellberg puolestaan toteaa yhtiön olevan erityisen kiinnostunut Scanlogin ovelta-ovelle -palveluista. Hänen mukaansa SOL on aiemmin keskittynyt vain laitureiden välisiin merikuljetuksiin, mutta Scalogin avulla varustamo kykenee tarjoamaan asiakkailleen laajenpia, multimodaalisia logistiikka-alan palveluja.

Kjellberg sanoo myös Scanlogin toiminnan laadun houkutelleen SOL:ia nostamaan omistustaan yhtiössä 20 prosentista yli puoleen osakekannasta. Scanlogin vastuullinen logistiikka sopii kuulemma täydellisesti SOL:in pirtaan.

Wallenius SOL ajaa myös Suomen satamiin

Vuosi sitten SOL Group ja toinen ruotsalaisvarustamo Wallenius Lines perustivat puoliksi omistamansa yhteisyrityksen Wallenius SOL:in. Uudella varustamolla on kunnianhimoisia suunnitelmia laajentua Pohjanmeren ja Itämeren rahtikuljetuksissa, Suomi mukaan lukien.

Göteborgista johdettu Wallenius SOL jatkaa ja laajentaa SOL:n laivakuljetuksia Suomen satamista, kuten Oulusta, Kemistä ja tästä talvesta alkaen myös Vaasasta. Toimitusjohtaja Ragnar Johanssonin mukaan Wallenius SOL:lla on pitkät rahtisopimukset muun muassa Stora Enson ja Metsä Boardin kanssa.

Vaasaan laajentumisen taustalla on ruotsalaisten pitkä yhteistyö Wärtsilän kanssa laivakoneiden kuljetuksissa. Viime mainittu perustaa Vaasaan merenkulun tutkimus- ja kehitysyksikkö Wärtsilä Smart Technology Hubin, joka aloittaa toimintansa 2021 aivan sikäläisen sataman tuntumassa.

Wallenius SOL investoi noin 200 miljoonaa euroa korkeimman jääluokan tonnistoon ja LNG-käyttöisiin aluksiin. Ensimmäinen uudisrakennus valmistuu näillä näkymin vuonna 2022.

Jaa artikkeli